جلوگیری از التهاب بازار خودرو با افزیش تولید

حسن کریمی سنجری معتقد است با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و درگیری با مساله کرونا بهترین رویکرد برای جلوگیری از التهاب بازار افزایش تولید خودرو است.

حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو در گفت وگو با خبرنگار «اگزیم نیوز» درباره نحوه قیمت گذاری وخودرو در سال ۹۹ عنوان کرد: اکنون شرایط عرضه خودرو با شرایط عادی متفاوت است؛  یعنی واردات ما ممنوع است و شرکتهای خودروسازی ما توان اینکه به همه تقاضاهای بازار پاسخ دهند را ندارند.ما در دو سال گذشته شرایط تحریم داشته ایم اما شرکت های خودروساز تقریبا شبیه به سال ۹۷ توانستند تولید کنند وتعداد تولیدمان به همان شکل بود، بنابراین در چنین شرایطی نمی شود بازار را به حال خودش رها کرد.

این کارشناس خودرو افزود: من همیشه عنوان کردم که  باید با قیمت حاشیه بازار خودرو را مدیرت کرد اما در شرایط کنونی، نظرم بر  این است که با توجه به اینکه تعداد تولید و عرضه خودرو به بازار قطعا از تعداد تقاضا کم تر است، به خصوص اینکه تقاضاهای پاسخ داده نشده دو سال گذشته هم به امسال سرریز می شود،  بنابراین باید قیمت کنترل شود.

کریمی سنجری در ادامه بااشاره به شعار سال مبنی بر جهش تولید عنوان کرد: امسال سال آمار تولید است. بنابراین اگر می خواهیم جلوی افزایش قیمت خودرو را بگیریم،  باید بر روی خودروهایی که امکان افزایش تیراژ  دارند و وابستگی ارزی و خارجی کمتری دارند تمرکز کنیم.

این کارشناس خودرو تاکید کرد: براساس چنین رویکردی باید تمرکزمان را  بر روی خودروهایی بگذاریم که وابستگی خارجی و ارزبری کمتری دارند. همچنین به قطعه سازان داخلی خودمان وابسته هستند.

او همچنین عنوان کرد:  با توجه به شرایط  حاکم بر اقتصاد کشور و همچنین درگیری با مساله  کرونا، برای اینکه بتوانیم جلوی التهاب بازار را بگیریم، بهترین رویکرد این است که در سال جاری فقط به دنبال  افزایش تولید باشیم و تولید خودروهای جدید را به سال های آینده موکول کرد.

این کارشناس خودرویی در بخش دیگری از صحبت های خود به سیاست های ممنوعه اعمال شده بر خودرو نیز گریزی زد وگفت: در این شرایط تحریم، به نظر  می رسد ، که  خیلی توان داشته باشیم ۵۰ هزار دستگاه خودرو وارد کنیم، بنابراین واردات این تعداد خودرو نمی تواند مشکلی از تقاضای بازار میلیونی ما کم کند.

کریمی سنجری در همین حال توصیه کرد که  آن مقدار ارزی را که می خواهیم با آن قیمت گزاف خودرو وارد کنیم را خرج تولید داخلی کنیم. یعنی انرژی مان را بگذاریم تا بتوانیم امسال بالای ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه خودرو تولید کنیم. البته این کار نیازمند یک اتاق فکر است  که متاسفانه کسی به آن توجهی نمی کند.

کد خبر 32986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =