سخت‌گیری‌ها، صادرکنندگان واقعی را از صحنه حذف می‌کند

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، از عدم همکاری بانک مرکزی با بخش خصوصی در برخی بخش‌های مرتبط با ورود موقت و بازگشت ارز حاصل از صادرات خبر داد و گفت: سخت‌گیری‌های بیشتر، صادرکنندگان دارای اهلیت را از صحنه صادرات دور خواهد کرد.

جمشید نفر با بیان اینکه حاکمیت پس از بسته شدن مسیر صادرات نفت، شدیدا به بخش خصوصی نیازمند است، عنوان کرد: به دلیل این وابستگی پیش آمده، مذاکرات دولت با بخش‌خصوصی بسیار موثر و مفید برای پیشبرد اهداف دو طرف است.

وی ادامه داد: تنها بخشی از دولت که کمتر به نظرات بخش‌خصوصی توجه می‌کند، بانک مرکزی است که می‌تواند آسیب بزرگی به اقتصاد کشور وارد کند؛ این در حالی است که اگرچه ما بازگشت ارز حاصل از صادرات را قبول داشته و مورد تاکید قرار می‌دهیم؛ اما بانک مرکزی باید برداشت دقیق‌تری از شرایط کنونی نقل و انتقالات ارزی و بازگشت پول به کشور داشته باشد.

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، صادرات را به دو بخش نعمت و همت تقسیم کرد و گفت: هم اکنون 70 تا 75 درصد از صادرات کشور را بخش نعمت یعنی صادرات مرتبط با مواد معدنی و پتروشیمی و فرآورده‌های نفتی تشکیل می‌دهد و چون حاشیه سود قابل توجهی دارد، باید به صورت 100 درصد با بانک مرکزی هماهنگ باشد.

به گفته وی، ۲۵ درصد باقیمانده صادرات کشور را بخش همت تشکیل می‌دهد که در این زمینه، هرچه سختگیری‌ها کمتر شود، ارز بیشتری وارد کشور خواهد شد و هر چه این سخت‌گیری‌ها بیشتر شود، صادرکنندگان دارای اهلیت از صحنه صادرات دور خواهند شد.

منبع: اکسپورتنا

کد خبر 33061

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 8 =