ضرورت تامین ۵۰ تریلیون تومان منابع برای صنعت نفت از کانال بورس

دستور رییس جمهور برای حضور بیشتر شرکت های نفتی و پتروشیمی چگونه عملی می شود؟

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز جمعه در گفتگوی تلفنی با وزیر نفت با اشاره به ارائه سهام شرکت‌های دولتی در بازار سرمایه با هدف تقویت بورس کشور، بر ضرورت حضور بیشتر و فعال‌تر شدن شرکت‌های نفتی و پتروشیمی در بورس تاکید کرد.

این تاکید در شرایطی صورت می گیرد که این روزها شرکت های بورسی به بالاترین ارزش های سهام خود در تاریخ فعالیت این بازار دست یافته اند و از سوی دیگر ظرفیت بازار برای جذب نقدینگی سیال به شدت افزایش یافته است.

از خطرناک بودن یا نبودن این بازار با توجه به شرایط فعلی که بگذریم باید بگوییم شرکت های نفتی و پتروشیمی یکی از بهترین پتانسیل ها برای جذب منابع نقدینگی هستند.

این موضوع در کنار اهمیت زیادی که برای بازار سهام کشور دارد یکی از بهترین روش ها برای توسعه نظام تامین مالی برای شرکت های مذکور است. به عبارتی حضور شرکت های نفتی و پتروشیمی بخش قابل توجهی از منابع بازار را به سمت توسعه این صنایع می برد که در شرایط کنونی که فروش نفت با مشکل روبرو است این فرصت برای طرح های توسعه ای در این صنایع بسیار مغتنم است.

در این بین انتشار اوراق سلف نفتی استاندارد، اوراق منفعت، اوراق جعاله، صکوک استصناع و ... از جمله روش های تامین سرمایه در بازار بورس به شمار می آید که در این شرایط شرکت ها باید به سمت آنها حرکت کنند و از آن بهره برداری کنند.

این موضوع نه فقط از کانال بازار سهام بلکه از مسیر بورس های انرژی و کالا نیز باید مورد توجه قرار گیرد به خصوص این که در 15 سال گذشته بورس کالا روش بسیار مهمی در فروش محصولات بوده و بورس انرژی نیز در 5 سال گذشته نقش موثری در فروش محصولات این حوزه ها بر عهده داشته است.

باید گفت روش های تامین مالی در ایران از طریق بازارهای مالی در بین اغلب کشورهای منطقه بسیار پیشرفته بوده است.

در دو سال گذشته نیز با توجه به بازگشت تحریم های ظالمانه و کاهش شدید فروش نفت طرح های توسعه ای در این صنعت و همچنین صنعت پتروشیمی به شدت بر درآمدهای داخلی متکی شد که با توجه به کسری بودجه در داخل این درآمدها نیز کفاف هزینه ها و طرح های سرمایه ای را نمی داد به همین دلیل به نظر می رسد بانک ها و بازار سرمایه دو مامور مستقیم تامین این منابع هستند که متاسفانه با توجه به چالش های بزرگ در سیستم بانکی اکنون بازار سرمایه تنها گزینه معتبر برای تامین این ابرپروژها محسوب می شود.

این در شرایطی است که امروز بازار سرمایه در قدرتمندترین شرایط خود قرار گرفته است. حجم مالی این بازار به شدت افزایش یافته و اگر سهام جدید و ابزارهای مالی جدید در اختیار آن قرار نگیرد به شدت ممکن است ارزش سهام حبابی شود که برای بازار و شرکت های موجود خطرناک است.

بنابراین دولت باید به سرعت نسبت به حضور شرکت ها و پروژه های نفتی و پتروشیمی در بورس و افزایش سرمایه شرکت های موجود و ... اقدام کند. در حال حاضر سهم شرکت های حوزه انرژی از کل بورس در حدود 5 درصد است در حالیکه سال قبل این رقم 11 درصد بوده است.

این بدان معناست که ارزش بازار به شدت رشد کرده اما هنوز حضور شرکت های انرژی به آن نسبت تقویت نشده است که نشان می دهد باید حضور شرکت های نفتی و انرژی را تقویت کرد.

در این بین اکنون شرکت های پتروشیمی و نفتی نیازمند سرمایه گذاری فوری است و انتظار می رود بازار سرمایه این نیاز را تامین و در اختیار صنعت قرار دهد تا بیش از 50 تریلیون تومان منابع مالی را در اختیار صنعت قرار دهد.

 

کد خبر 33155

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =