فرصت سرمایه گذاری خارجی و داخلی در اقلیم کردستان عراق

برابر اظهارات رییس سازمان سرمایه گذاری اقلیم از سال ۲۰۰۶ که قانون سرمایه گذاری در پارلمان اقلیم کردستان به تصویب رسید تا کنون در مجموع مجوز ۵۲ میلیارد دلار پروژه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی تعریف شده است.

 هفته گذشته دکتر محمد شکری، رییس سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان عراق در یک نشست خبری، برنامه‌ها و پروژه‌های سرمایه گذاری سال 2020 را اعلام کرد که در آن ۱۰۵۵ پروژه سرمایه گذاری خارجی و داخلی در بخش های مختلف ارائه شده است.

 به گزارش اگزیم نیوز به نقل از رییس سازمان سرمایه گذاری اقلیم کردستان عراق از کل پروژه‌های ارائه شده و به ترتیب اهمیت و اولویت تعداد 461 پروژه به بخش صنعت،227پروژه به بخش گردشگری و 113 پروژه به حوزه کشاورزی و سایر پروژه‌ها در دیگر بخش های اقتصادی در 11 ناحیه صنعتی در 4 استان اربیل و سلیمانیه و دهوک و حلبچه اختصاص یافته است.

برابر اظهارات رییس سازمان سرمایه گذاری اقلیم  از سال 2006 که قانون سرمایه گذاری در پارلمان اقلیم کردستان به تصویب رسید تا کنون در مجموع مجوز 52 میلیارد دلار پروژه برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی تعریف شده است.

 به گزارش اگزیم نیوز برنامه جامعی برای سرمایه گذاری در سال 2020 تدوین شده که سرفصل هایی چون اهداف، قوانین سرمایه گذاری، دستاوردهای هیئت سرمایه گذاری ضمانت ها برای سرمایه گذاران داخلی و خارجی را شامل می شود.

 از حوزه‌های مهم سرمایه گذاری در اقلیم کردستان  می توان از صنعت، پروژه‌های بخش کشاورزی و منابع آب، گردشگری و خدمات ،بخش برق، بهداشت و سلامت، کار و امور اجتماعی، مسکن و راهسازی، حمل و نقل، آموزش عالی و پژوهش  وپروژه‌های حوزه فرهنگی و جوانان نام برد.

 بر اساس اطلاعات مندرج در کتاب پروژه های سرمایه گذاری2020 در اقلیم کردستان در حوزه مسکن نیز پروژه ساخت 10 هزار واحد مسکونی در هر 4 استان اقلیم کردستان مشخص شده است.

بر اساس طرح  2020 سازمان سرمایه گذاری، از این پس سازمان سرمایه گذاری اقلیم خود راسا  پروژه‌های سرمایه گذاری را برای اشخاصی که تمایل به سرمایه گذاری در اقلیم کردستان دارند، تعیین می‌کند.

این پروژه‌ها از مطالعه اجمالی امکان سنجی اقتصادی برخوردار بوده و بالطبع مورد حمایت حکومت و مشمول حمایت قانون سرمایه گذاری اقلیم کردستان 2006 می‌باشد.

به گفته محمد شکری با آغاز این پروژه‌ها بالغ بر 2 هزار فرصت شغلی در ابتدای امر می‌تواند برای اقلیم کردستان فراهم نماید.

با توجه به افت شدید قیمت نفت و کاهش جدی درآمد اقلیم کردستان که گرفتار اقتصاد تک محصولی وابسته به نفت می‌باشد، حکومت اقلیم به ریاست مسرور بارزانی را برآن داشته هرچه سریعتر به منظور جبران کسری شدید بودجه با معرفی و آغاز پروژه‌های اولویت دار سرمایه گذاری خود بودجه عمرانی لازم را از محل جذب  منابع سرمایه‌های داخلی و خارجی تامین نماید و این فرصت مناسبی برای حضور سرمایه گذاران ایرانی محسوب می شود.

 

کد خبر 33276

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 3 =