لزوم توجه به توسعه صادرات از طریق مرزهای شرقی کشور

سلیمی می گوید: متاسفانه ما به مرزهای غربی کشور متکی شده ایم و در صورت بروز بحران هایی مانند شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای غربی کشور به مشکل بر می خوریم. پس لازم است همزمان ما مرزهای فراوان و توسعه یافته ای در غرب و شرق کشور برای ترانزیت کالا داشته باشیم و خوشبختانه با توسعه مرز دوغارون با افغانستان تا یک ماه آینده متوجه می شویم تا چه حد ظرفیت های توسعه صادرات استفاده نشده در سمت شرقی کشور وجود دارد و درآینده نسبت به تکمیل شدن و مجهزتر شدن آن باید اقدامات لازم صورت پذیرد.

سید حسین سلیمی رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان در مصاحبه با اگزیم نیوز، مطرح کرد: افغانستان به دلیل نداشتن راه آبی  در بحث لجستیک و حمل و نقل ضعف هایی دارد ولی ما می توانیم از طریق افغانستان کالاهایمان را از راه های مختلف آبی و خاکی ترانزیت کنیم که این خبر بسیار خوبی برای صادرات ایران است، طبق این برنامه قرار است ایران از طریق افغانستان در شرق و عراق در غرب کشور کالایش را به مصرف کنندگانی که بسیار نیازمند مصرف محصولات ایرانی هستند، برساند. به عنوان مثال اخیرا به کامیون داران مجوز و ویزای لازم برای ترانزیت کالا از طریق افغانستان اعطا شده است در نتیجه می توان توسعه صادرات از مرز دوغارون را توسعه داد و وابستگی صادرات ایران به مرزهای غربی کشور باتوجه به بسته بودن طولانی مدت مرزهای عراق و ترکیه، کاهش خواهد یافت.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان با اشاره به لزوم توسعه مرزهای شرقی کشور گفت: طبق برنامه ریزی ها مرز دوغارون برای توسعه صادرات کالاهای ایرانی و واردات کالا فعال خواهد شد البته همچنان مشکلات گمرکی زیادی در مرز دوغارون داریم،  زیرا گمرک دوغارون به اندازه ای مجهز نیست که بتوانیم صادرات کالا از مرزهای شرقی کشور را به سرعت توسعه دهیم؛ طی مدت اخیر در جلساتی این موضوع مطرح شده و زیرساخت های لجستیکی و حمل و نقل منطقه دوغارون در حال تکیمل شدن است تا در آینده بتوانیم تعداد بیشتری کامیون از مرز شرقی کشور مان ترانزیت کنیم.

سلیمی در زمینه ایجاد زیرساخت های لازم برای توسعه صادرات میوه و تره بار از طریق مرزهای زمینی، بیان کرد: ما امکانات صادرات میوه و  تره بار به دلیل کمتر شدن پرواز هواپیماها در شرایط شیوع کرونا را از طریق هوایی نداشتیم ولی  می توانیم از طریق مرز دوغارون جایگاه جدیدی ایجاد کنیم تا صادرات این محصولات به کشورهای همسایه که مصرف کننده محصولات کشاورزی و غذایی هستند و به سلیقه و ذائقه ایرانی هم نزدیکی دارند مانند ترکمنستان، تاجیکستان و قرقیزستان با وضعیت بهتری از سر گرفته شود. مرز دوغارون می تواند راه جدیدی برای توسعه صادرات به کشورهای منطقه اوراسیا شود. از طرف شرق افغانستان نیز راه آهن جدیدی در حال احداث است که مسیر توسعه لجستیک را به قزاقستان، چین و  سایر کشورهای حوزه اوراسیا هموار تر از قبل می کند و ما میتوانیم با حمل چندگانه کامیونی- ریلی کالاهای ایرانی را به کشورهای منطقه اوراسیا و سایر کشورهای آسیایی صادر کنیم. این موضوع حمل حمل و ترانزیت کالاها برای ایران یک مساله بسیار حیاتی است  و ما باید بتوانیم تمام مرزهای شرقی و غربی کشورمان را توسعه دهیم زیرا اگر مرزهای شرقی کشورمان توسعه لازم را داشتند با بسته شدن مرزهای غربی از سوی دولت ترکیه و عراق در مدت اخیر با شیوع ویروس کرونا می توانستیم صادرات کالایی مان را از سمت شرقی کشور ادامه دهیم و به مشکل بر نمی خوردیم پس نباید فقط به توسعه صادرات از طریق مرزهای غربی کشور اکتفا کنیم.

وی با اشاره به مدیریت ریسک صادرات و لزوم توسعه همزمان مرزهای غربی  و شرقی کشورمان، افزود: متاسفانه ما به مرزهای غربی کشور متکی شده ایم و در صورت بروز بحران هایی مانند شیوع کرونا و بسته شدن مرزهای غربی کشور به مشکل بر می خوریم. پس لازم است همزمان ما مرزهای فراوان و توسعه یافته ای در غرب و شرق کشور برای ترانزیت کالا داشته باشیم  و خوشبختانه با توسعه مرز دوغارون با افغانستان تا یک ماه آینده متوجه می شویم تا چه حد ظرفیت های توسعه صادرات استفاده نشده در سمت شرقی کشور وجود دارد و درآینده نسبت به تکمیل شدن و مجهزتر شدن آن باید اقدامات لازم صورت پذیرد. در حال حاضر صادرات ما به منطقه اوراسیا در حد پایینی است ولی ظرفیت های صادراتی فراوانی به این کشورها خصوصا در بحث محصولات غذایی داریم که می توانیم با توسعه لجستیکی آنها را بدست مصرف کنندگان برسانیم. متاسفانه به دلایل مختلف و تاریخی از قبیل قاچاق مواد مخدر و... چندان به توسعه مرزهای شرقی کشور نپرداختیم و در حالیکه به عنوان مثال توسعه مرز ایران و پاکستان ترانزیت و صادرات کالاهای ایرانی به پاکستان و هندوستان و سایر کشورهای جنوب آسیا را هموار خواهد کرد یا از طریق مرز دوغارون با افغانستان می توانیم در صادرات کالا به اوراسیا بسیار موفق عمل کنیم،  در طی مدت اخیر با بسته شدن مرزهای عراق و ترکیه متوجه شدیم که صرفا توسعه مرزهای غربی کشور کافی نیست و برای مدیریت ریسک صادرات باید چندین مرز فعال و توسعه یافته با کشورهای همسایه داشته باشیم.

کد خبر 33342

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =