احتمال کاهش ارزآوری با افزایش کرایه حمل کالاهای صادراتی

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران از تاثیر منفی افزایش کرایه حمل بار بر صادرات در سال جهش تولید و نیاز ارزی کشور خبر داد و گفت: افزایش نرخ حمل و نقل در کاهش تمایل به صادرات تاثیر گذار خواهد بود و ارزآوری برای کشور نیز تحت تاثیر آن کاهش پیدا خواهد کرد.

محمد لاهوتی رئیس کنفدراسیون صادرات ایران درباره تاثیر افزایش نرخ حمل و نقل بر صادرات کشور با اشاره به اتفاق‌های متعدد در این زمینه، عنوان کرد: کرایه حمل و نقل و هزینه های بندری بر اساس نرخ دلار که در گذشته با ارز ۴۲۰۰ تومانی بود، محاسبه می شد؛ اما پس از مدتی تبدیل به ارز نیمایی شد که افزایش دو برابری را رقم زد.

وی ادامه داد: در این دوره ارز نیمایی 8 هزار تومان قیمت داشت و نسبت به ارز 4200 تومانی 2 برابر بود؛ اما به مرور زمان نرخ ارز نیما افزایش پیدا کرد تا به کانال فعلی رسید و عملا کرایه حمل و نقل نسبت به قبل از عید امسال افزایشی 30 تا 40 درصدی را تجربه کرد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران با اشاره به بسته شدن مرزهای زمینی کشور، تشریح کرد: در این شرایط صادرات کالاها به سمت حمل و نقل دریایی و ریلی روی آورد؛ اما با توجه به تحریم ها و کاهش خطوط کشتیرانی بین المللی که پیش از این در خدمت تجارت کشور بود، حجم تقاضا باعث افزایش کرایه حمل آنها شد.

وی با بیان اینکه همیشه افزایش تقاضا در مقابل عرضه قیمت را افزایش می دهد، افزود: از آنجا که در کشور ما به دلایل متعدد رقابت و تنوع انتخاب وجود ندارد؛ بنابراین صادرکننده نمی‌تواند راه دیگری را انتخاب کند.

به گفته لاهوتی، در بخش ریلی نیز افزایش قیمت تا ۳ برابر مشهود است؛ چراکه پیش از این حمل و نقل ریلی در کشور به جز کشورهای اوراسیا کمتر مورد استفاده قرار می گرفت. در این راستا بسته شدن مرز زمینی با ترکیه نیز باعث شد تا حجم تقاضا به سمت حمل و نقل ریلی افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: طبق اظهار مسئولین راه آهن، حمل و‌نقل ریلی در اختیار شرکت های خصوصی بوده و راه آهن تنها ریل را در اختیار مالکان واگن ها قرار می‌دهد؛ لذا افزایش قیمت کرایه حمل توسط بخش خصوصی و بدلیل تقاضای بالا رقم خورده است.

لاهوتی با بیان اینکه نباید تاثیر منفی افزایش نرخ حمل و نقل را بر قیمت کالاهای صادراتی نادیده گرفت، افزود: این روند باعث غیر رقابتی شدن کالای صادراتی خواهد شد و تاثیر منفی بر روی آن می‌گذارد.

وی تاکید کرد: در شرایطی که امسال سال جهش تولید نام‌گذاری شده و کشور به شدت نیازمند ارز است با افزایش هزینه‌های سربار صادراتی انگیزه صادرکنندگان کاهش پیدا می‌کند و به تبع آن کاهش صادرات منجر به کاهش درآمدهای ارزی کشور خواهد شد.

رئیس کنفدراسیون صادرات ایران گفت: حمل و نقل همیشه برای صادرکنندگان و تولیدکنندگان یکی از فاکتورهای تاثیرگذار در افزایش قیمت بوده است که متاسفانه با اتفاقات ۳ ماه گذشته که با شیوع ویروس کرونا و بسته شدن مرزها تشدید شده و تاثیر منفی آن را منفی تر کرد است.

وی تاکید کرد: برای حفظ تولید، صادرات و ارز آوری از وزارت صمت و مشخصاً سازمان توسعه تجارت انتظار می رود با ورود به موضوع افزایش غیرمتعارف کرایه حمل و نقل صادراتی تدبیری اندیشیده و موضوع را رها نکند.

کد خبر 33368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =