وابستگی بازار ارز به نفت

بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهد ایران در مدت ده سال گذشته دو بار در معرض تحریم نفتی قرار گرفته و هر دو بار با جهش قیمت ارز روبر شده است و این بدان معنا است که عبور از شرایط فعلی کمی سخت است.

به گزارش اگزیم نیوز، خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به صحبت های رییس جمهور کشورمان که سقوط ارزش پول ملی را در برابر ارزهای دلار و یورو موقتی می داند نوشت: در حال حاضر ارزش دلار به بالاترین میزان خود رسیده و سرعت رشد ارزش دلار نیز بالا است 
 
با این حال این گزارش با اشاره به این استدلال دکتر روحانی که دلیل اقتصادی پشت رشد ارزش دلار وجود ندارد اعلام کرد این شوک موقتی است. رویترز در این گزارش با اشاره به این که اظهارات اخیر برخی مقامات آمریکایی و درخواست از تهران برای بازدید از پایگاه های هسته ای ایران باعث رشد شدید قیمت ارز شده به نقل از رییس جمهور کشورمان این اقدامات را جنگ روانی و ایجاد اضطراب غیرواقعی در میان مردم اعلام کرده است که باعث بی نظمی های اخیر شده است.
 
 در این بین مقامات ایرانی معتقدند این میزان رشد قیمت در مقابل موضوعاتی که در حوزه بین المللی اتفاق افتاده بسیار غیرواقعی و اغراق آمیز است و به همین دلیل این میزان رشد قیمت ارز ناپایدار خواهد ماند و به زودی روند افزایش قیمت معکوس خواهد شد.
 
 رویترز در ادامه با اشاره به سابقه تحریم های ایران از سال 2018 نوشت ترامپ بعد از به قدرت رسیدن تمام تلاش خود را کرد تا توافق هسته ای سال 2015 ایران با شش قدرت جهان را ملغی کند و به همین منظور منبع اصلی درآمد ایران یعنی نفت را تحریم کرد با این تفاوت که این تحریم این بار شدید تر از تحریم گذشته نفتی ایران بود چراکه در دولت اوباما آمریکا از تحریم یکباره نفت خودداری کرد و سقف یک میلیون بشکه فروش نفت را برای ایران وارد دانست این در حالی است که اکنون ترامپ هر نوع فروش را محدود کرده است. 
علاوه بر نفت بخ مالی را نیز تحریم کرد و دسترسی به منابع مالی صادرات را محدود ساخت که تمام این موارد اثرات مهمی را بر بازار ارز بر جای گذاشته است و از همین زمان بازار ارز با تلاطم روبرو شد و قیمت دلار از حدود 4 هار و 500 تومان به بالای 12 هزار تومان رسید. 
 
در حال حاضر درآمد نفتی ایران به اذعان مقامات ایرانی رقمی در حدود 8 میلیارد دلار بوده درحالیکه این رقم در سال 2011 به 120 میلیارد دلار رسیده بود.
 
 بررسی های اگزیم نیوز نشان می دهد ایران در مدت ده سال گذشته دو بار در معرض تحریم نفتی قرار گرفته و هر دو بار با جهش قیمت ارز روبر شده است و این بدان معنا است که عبور از شرایط فعلی کمی سخت است. 
 
اقتصاد ایران برای عبور از وضعیت فعلی نیازمند تزریق منابع ارزی است و از آنجا که درآمدهای نفتی منبع اصلی تامین ارز محسوب می شوند بنابراین تعادل بخشی به این باار از طریق سایر منابع کمی سخت به نظر می رسدد. 
 
البته ذکر این نکته نیز ضروری است که جهان به واسطه بیماری کووید 19 در یک وضعیت فوق العاده قرار دارد؛ وضعیتی که در آن قیمت کالاهای صادراتی ایران نیز کاهش یافته است بنابراین اگر قرار باشد به هر شکلی منابع ناشی از صادرات غیرنفتی را جایگزین نفت کنیم در وضعیت کنونی این اقدام نیازمند افزایش شدیدتر حجم صادرات است.
کد خبر 33548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =