تغییر مسیر اقتصاد جهان در سال های پیش رو

مکینزی می نویسد مشاغل کوچک در بحران اقتصادی ناشی از کرونا با مشکلات بزرگتری روبرو هستند زیرا همه این تغییرات نیازمند هزینه های بزرگ است درحالیکه سرمایه در گردش این نوع مشاغل پایین است و این باعث می شود شرکت های تولیدی در این سایز در مقایسه با شرکت های بزرگ با مشکلات عدیده ای روبرو باشند

مکینزی در گزارشی در ادامه بررسی تحولات اقتصادی ناشی از بیماری کرونا اعلام کرد بزودی ساختارهای اقتصادی و سازمانی در دنیا تغییر خواهند کرد و شرکت ها و مجموعه های تولیدی به سمت پایداری و مستندسازی در نحوه عملکرد خود هستند. بر اساس این گزارش در سرتاسر جهان، اقتصادها با احتیاط دوباره بازگشایی می شوند. 
با آن که مشاغل در حال حاضر در حال یک بررسی از وضعیت شرایط کشور هستند اما همچنان به دنبال تجدیدنظر شرایط گذشته برای بازگرداندن اقتصاد و تولید به یک وضعیت عالی هستند. 
این وضعیت در چند بخش قابل بررسی است، بخش اول، بخش مراقبت های بهداشتی است که پتانسیل های لازم را برای کاهش بار جهانی بیماری به همراه دارد. استفاده از این وضعیت برای بهره مندی از آنها که بیمارند و یا پتانسیل بیماری را دارند اهمیت دارد.
موضوع دیگر در تلاش است به این سوال پاسخ دهد که در چنین شرایطی باید چه استراتژی در پیش گرفت که نیروی کار بتواند هم در برابر بیماری از خود مراقبت کند و هم در محل کار خود حاضر گردد. 
مکنزی در گزارش خود با اشاره به این که احساس تغییر در نحوه و محیط کسب و کار چه به صورت حضور در منزل و چه به صورت حضور در محیط کار نیازمند ایجاد هویت مشترک، هدف مشترک، احساس تعلق به کار و ... است بنابراین شرکت ها باید با شناسایی چالش های بزرگ و تاکتیکی، زمینه های لازم را برای حمایت از نیروی انسانی فراهم کنند.

مکینزی می نویسد مشاغل کوچک در این زمینه با مشکلات بزرگتری روبرو هستند زیرا همه این تغییرات نیازمند هزینه های بزرگ است درحالیکه سرمایه در گردش این نوع مشاغل پایین است و این باعث می شود شرکت های تولیدی در این سایز در مقایسه با شرکت های بزرگ با مشکلات عدیده ای روبرو باشند. تحقیقات جدید مکینزی نشان می دهند مشاغل کوچک مانند رستوران ها، خرده تولیدی ها و خرده فروشی ها به همین دلایل طول می کشد تا بتوانند خود را بازیابی کنند.

موضوع دیگر در این گزارش که به آن اشاره شده موضوع زیرساخت ها است. در این رابطه دو سناریو امکان پذیر است؛ نخست رونق توسط یک محرک دولتی به عنوان مثال کاهش درآمدهای مالیاتی و یا پرداخت یارانه ها به شرکت ها برای آن بتوانند زیرساخت های لازم را برای مراقبت از نیروی انسانی فراهم کنند و یا شرایط را برای دورکاری نیروی انسانی فراهم کنند و ... 
روش دوم استفاده از ظرفیت هلدینگ های مالی، آژانس های سرمایه گذاری و سرمایه گذاران است تا هزینه های لازم را برای توسعه در بخش زیرساخت برای این شرکت ها تامین کنند و کسری های سرمایه ای را در قبال دریافت سود سرمایه گذاری جبران نمایند.

موضوع دیگر اما که در گزارش مکینزی از اهمیت زیادی برخوردار است رشد 13 تا 22 درصدی هزینه های حمل و نقل در دنیا در نتیجه شیوع بیشتر بیماری کووید 19 است که نشان می دهد این موضوع می تواند برای زنیره تامین مواد اولیه مشکلاتی را ایجاد کند بنابراین به خصوص در بخش های تولیدی در اقتصادهای تولیدگر لازم است.  

در این بین نگاهی به این گزارش و مقایسه آن با شرایط کنونی ایران نشان می دهد چند موضوع در رابطه با ایران اهمیت دارد که در ادامه اشاره می شود:

1)  ایجاد شرایط برای دورکاری نیروی انسانی در صورت بازگشت بیماری کووید 19

2)  فراهم سازی زیرساخت های لازم از نظر فنی مانند تقویت سیستم های اتوماسیون و نرم افزارهای ارتباط تصویری و صوتی همکاران و مدیران

3)  نظارت بر عملکرد نیروی کار از طریق گزارش عملکرد

4)  پرداخت یارانه های حمایتی-بهداشتی تولید به مشاغلی که امکان دورکاری برای نیروی انسانی آن وجود ندارد

5)  حمایت های مالی از شرکت های تولیدی برای رفع چالش های ناشی از کووید 19 مانند تامین مواد اولیه

6)  رونق در بخش های خرده فروشی از طریق پروتکل های بهداشتی

7)  تسهیل صادرات برای فروش مازاد محصول در بازارهای بین المللی

8)  کمک به تامین منابع مالی از بانک ها با بهبود نرخ های سود

9)  بسترسازی در حوزه هایی مانند حمل و نقل برای کاهش هزینه های تولید

10) حمایت از بنگاه ها در قبال اخراج و تعدیل نیروی انسانی

باید به خاطر داشته باشیم که در آینده مسیر حرکت اقتصاد جهان و کشور ما تغییر خواهد کرد بنابراین هر نوع هزینه در این مسیر در اصل نوعی سرمایه گذاری برای اینده محسوب می شود.

کد خبر 33701

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 6 =