دعوت از شرکت های بزرگ برای تامین مالی از طریق بازار سرمایه

به گفته حسن قالیباف اصل اندازه بازار سرمایه در طی مدت اخیر نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده است و بزرگ تر شده که با گذشته قابل مقایسه نیست و می توان انتظار تامین سرمایه های بزرگ را از این بازار داشت.

حسن قالیباف اصل در پاسخ به پرسش خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص ظرفیت بازار سرمایه برای تامین مالی پروژه های بزرگ صنعتی گفت: اندازه بازار سرمایه در طی مدت اخیر نسبت به گذشته خیلی تغییر کرده است و بزرگ تر شده که با گذشته قابل مقایسه نیست و می توان انتظار تامین سرمایه های بزرگ را از این بازار داشت.

 وی افزود: حجم معاملات روزانه بالغ بر روزانه 20 تا 30 هزار میلیارد تومان است در حالیکه سال گذشته مجموعا 30 هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار شده بود، امسال از ابتدای سال تا به اکنون بیش از 80 هزار میلیارد تومان نقدینگی وارد بازار شده است، این اعداد نشان دهنده رونق بازار سرمایه هستند و قاعدتا ورود این منابع به بازار سرمایه به معنای تامین مالی بنگاه های اقتصادی است و می توانند از این نقدینگی برای توسعه ظرفیت های خود استفاده کنند.

 قالیباف اعلام کرد: ما در سازمان بورس و اوراق بهادار مجموعه ای از فعالیت ها را آغاز کرده ایم و شرکت های مختلف را برای ورود به بازار سرمایه دعوت می کنیم تا بتوانند از این فرصت استفاده کنند.

 وی با اشاره به نقش نهادهای تخصصی در بازار سهام مانند شرکت های تامین سرمایه  برای کمک به شرکت ها برای ورود به بازار در جهت تامین مالی، گفت: برداشت ما این است که شاید این شرکت ها سرگرم فعالیت های روزانه خود هستند که به این مسائل توجهی نمی کنند، طبق عادت هم شرکت ها تصور می کنند منبع تامین مالی بانک ها هستند ولی این فرصت تامین مالی با ابزارهای متنوع اکنون در بازار سرمایه وجود دارد قاعدتا این فرصت خیلی خوبی برای بنگاه های اقتصادی کشور ماست.

 رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ایران اظهار داشت: از طرف دیگر دولت هم متوجه شده است که برای تامین کسری بودجه و تامین مالی پروژه های عمرانی اش می تواند از بازار سرمایه استفاده کند ولی این بازار برای تامین مالی شرکت های سهامی بیشترین کاربرد را دارد و سالها بود که دولت هم از فرصت بازار سرمایه استفاده ای نمی کرد.

 به گفته قالیباف، اسناد خزانه اسلامی ابزار خوبی برای تامین مالی دولت است و دولت امسال 40 هزار میلیارد تومان از طریق بازار سرمایه تامین مالی داشته و برای 37 هزار میلیارد تومان دیگر نیز مجوز گرفته است.

وی با بیان اینکه در گذشته انتشار سهام نیازمند ضمانت نامه بانکی بود، گفت: اکنون باتوجه به راه اندازی شرکت های رتبه بندی در ایران و مصوبه اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار، تامین مالی براساس رتبه تعیین شده توسط  شرکت های رتبه بندی انجام می شود.

رئیس سازمان بورس ایران اعلام کرد: سه شرکت بزرگ خصوصی به دنبال انتشار سهام در بازار سهام هستند یکی از این شرکت ها فولاد مبارکه اصفهان است موافقت لازم برای انتشار اوراق بدون ضامن به مبلغ 10 هزار میلیارد تومان گرفته است و به هر حال من امیدوارم شرکت های خصوصی نیز از این فرصت بازار سرمایه حداکثر استفاده را ببرند.

  وی تصریح کرد: شرکت هایی که پروژه توسعه ای دارند حتما برای تامین مالی به بازار سرمایه رجوع می کنند اما برخی دیگر از شرکت ها که فعلا پروژه در دست اقدامی ندارند ازومی به مراجعه به بازار سرمایه نمی بینند.

قالیباف با بیان اینکه رئیس شورای عالی بورس، آقای دکتر دژپسند، موضوع تامین مالی پروژه های بخش خصوصی از طریق بازار سرمایه را پیگیری می کند، بیان داشت: پیش بینی می کنم آمار تامین مالی از طریق بازار سرمایه به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت.

کد خبر 33850

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =