کاهش قابل توجه صادرات محصولات پلیمری در ۳ ماهه نخست ۹۹

پنجاه و ششمین جلسه کمیسیون صادرات انجمن ملی صنایع پلیمر ایران با حضور نماینده سازمان توسعه تجارت، کنفدراسیون صادرات ایران و نماینده شرکت بازرگانی پتروشیمی برگزار شد و طی آن اعلام شد که در سه ماهه نخست سال ۹۹ صادرات محصولات پلیمری با کاهش روبه‌رو شده است و عمده دلیل این کاهش صادرات شیوع ویروس کرونا است.

به گزارش اگزیم نیوز، در ابتدای این جلسه در اخبار پیش از دستور به در اختیار داشتن تنها 2 درصد بازار کشورهای همسایه توسط ایران اشاره و بر ضرورت افزایش صادرات استفاده از این فرصت ها تاکید شد.

در ادامه نماینده سازمان توسعه تجارت با ارائه گزارشی از 3 ماهه صادرات مواد اولیه پلیمری و محصولات پلیمری ارائه شد که بر اساس آن صادرات محصولات پلیمری، به میزان قابل توجهی در سه ماهه نخست سال کاهش یافته است.

بر اساس گفته بهناز کاموسی، نماینده سازمان توسعه تجارت، شاهد افت قابل ملاحضه ای در روزهای ابتدایی سال بودیم و برخی کشورها به دلیل معضلات احتمالی کرونا، واردات خود را کاهش دادند و عمده کاهش صادرات به این دلیل اتفاق افتاده است.

کرونا، علاوه بر صادرات، بازگشت ارز را نیز دشوار کرده است

در ادامه نیز جمشید نفر، دبیرکل کنفدراسیون صادرات ایران و رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی ایران، اظهار کرد که مانند سایر صنایع که در ارتباط با افزایش قیمت ارز آسیب دیدند، به تولیدکنندگان پلیمری نیز آسیب هایی جدی رساند؛ چرا که مواد اولیه به شدت گران شده است. بسیاری از مواد اولیه بیشتر از قیمت ارز افزایش یافته اند و این مساله معضلاتی جدی را برای تولیدکنندگان به وجود آورده است.

علاوه بر این به این نکته نیز اشاره شد که وجود وضعیت کرونه نه تنها صادرات را مختل کرده، بلکه بازگشت ارز را نیز با مشکلاتی جدی رو به رو کرده است؛ اما دولت همچنان بر این باور است که شرایط کرونا تنها صادرات را دچار مشکل کرده است.

مسئولان دولتی از مشکلات صادرکنندگان بی‌خبرند

به گفته نماینده کنفدراسون صادرات، متاسفانه تا کنون اطلاعاتی را که بخش خصوصی برای کمک به بازگشت ارز حاصل از صادرات از بانک مرکزی خواسته، در اختیار بخش خصوصی قرار نگرفته است.

برخی از مسئولان دولتی بر این باورند که صادرکنندگان ارز را می برند و در کشورهای خارجی خرج می کنند و از مشکلات صادرات آگاه نیستند.

جمشید نفر ادامه داد: صادرکنندگان را نسبت به همه گرانی های موجود در کشور محکوم می کنند و بر این باورند که عدم بازگشت ارز صادرکنندگان قیمت ارز را افزایش داده است.

در ادامه نیز نماینده کنفدراسیون صادرات ایران از انجمن ملی خواست که مسائل صادراتی خود را در اختیار این کنفدراسیون قرار داده تا آن را به گوش مسئولان و تصمیم گیران از طریق رسانه ها برساند.

بررسی موضوع ممنوعیت صادرات ضایعات پلیمری

در این جلسه همچنین در خصوص صادرات ضایعات پلیمری مطرح شد که بسیاری بر این باورند که ممنوعیت این صادرات باید رفع شود. با این وجود صادرات این مواد از آنجایی که می تواند به صورت خرد انجام شود، ضایعات مواد پلیمری را با افزایش قیمت جدی رو به رو خواهد کرد.

همچنین در این جلسه این موضوع نیز مطرح شد که بسیاری از کشورهای دنیا واردکننده ضایعات پلیمری هستند و این موضوع می تواند علاوه بر ایجاد فرصت های درآمدی، برای فعالان صنعت بازیافت نیز انگیزه ایجاد کند.

از این رو پیشنهاد شد که صادرات برای مدتی 2 ساله آزاد شود و اگر بازخوردی مناسب برای صنایع پلیمری و بازیافتی داشت، این صادرات ادامه پیدا کند.

در ادامه پیشنهاد شد که با توجه به این که صادرات و واردات محصولات بازیافتی باید از طریق محیط زیستی انجام می شود، می توان این صادرات را صرفا در اختیار واحدهای بازیافتی پروانه دار به تناسب تولید این شرکت ها قرار داد، تا هم صادرات صورت گیرد و هم این که بازار داخلی دچار مشکل نشود.

همچنین مطرح شد که صادرات ضایعات پلیمری می تواند به بقای این صنعت کمک کند و اکنون که ممنوع شده است، بازار داخل نمی تواند تقاضای مطلوب را برای تولیدکنندگان ایجاد کند و این موضوع فعالان صنعت بازیافت را با مشکل مواجه کرده است.

در این میان به این موضوع نیز اشاره شد که برخی در سال های گذشته مواد اولیه را با عنوان ضایعات صادر می کردند و گمرکات نیز نظارت چندانی را نسبت به این موضوع نداشت. ضمن این که اکنون شاهد رقابت های بالا در خرید مواد اولیه پلیمری هستیم. از این رو ممنوعیت به این دلیل رخ داده است که صادرات مواد اولیه به عنوان ضایعات متوقف شود.

از این رو تصمیم گرفته شد که موضوع بار دیگر از طریق گمرک حل شود تا مشکلات صادرکنندگان واقعی ضایعات پلیمری رفع شود.

اعلام آمادگی بازرگانی پتروشیمی برای کمک به صادرات مصنوعات پلیمری و جلوگیری از خام فروشی

علیرضا حسینی، نماینده شرکت بازرگانی پتروشیمی نیز در این جلسه در خصوص ظرفیت های بالای انجمن ملی صنایع پلیمر برای افزایش تولید و صادرات گفت: یکی از فرصت های مناسب برای صادرات محصولات پلیمری، فروش این محصولات به چین است.

این در حالی است که شرکت بازرگانی پتروشیمی انبارهای متفاوتی در شهرهای مختلف چین دارد. این انبارها هم می توانند کالا را برای صادرات به کشورهای دیگر و هم فروش مستقیم در چین و حتی خرده فروشی در این کشور تاسیس شده اند.

شرکت بازرگانی پتروشیمی با توجه به این که دارای دفتر در بسیاری از کشورهای دنیا است، تمایل دارد تا برای صادرات محصولات پلیمری اقدامات لازم را برای همکاری با انجمن ملی صنایع پلیمر ایران انجام دهد تا جلوی خام فروشی گرفته شود.

در سال های گذشته مصنوعات پلیمری به کشورهای همسایه صادر می شد، اما اکنون شاهد آن هستیم که مواد اولیه به این کشورها صادر می شود.

همچنین این مساله نیز مطرح شد که شرکت بازرگانی پتروشیمی می تواند طی تفاهم نامه ای با انجمن ملی صنایع پلیمر، کمک های بیشتری را در زمینه صادرات مصنوعات پلیمری انجام دهد. ضمن این که برگزاری نمایشگاه های ثابت و یا گرفتن غرفه های ثابت در کشورهای دیگر نیز می تواند با انجام هماهنگی های لازم محقق شود.

منبع: اینپیا

کد خبر 33941

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 7 =