افزایش نرخ ارز علت اصلی کاهش صادرات فرش ماشینی

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی و موکت گفت: افزایش بی رویه نرخ ارز نه تنها منجر به تشدید هزینه های تولید فرش ماشینی بلکه سبب کاهش حجم صادرات و گران شدن 30 تا 40 درصدی قیمت این محصول در داخل شده است.

محمدهادی کمالیان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با انتقاد از هدفمند نبودن شیوه صادرات فرش ماشینی و تداوم روند افزایش قیمت آن در بازار داخل، اظهار داشت: تاکنون هیچ برنامه مناسبی برای افزایش صادرات این محصول توسط دستگاههای ذیربط تدوین نشده، ضمن آنکه آمار دقیقی نیز از میزان صادرات و درآمد حاصل از فروش فرش ماشینی در داخل نداریم.

آخرین آمار منتشر شده از میزان صادرات فرش ماشینی، اواخر سال گذشته توسط علی رضا حائری عضو هیات مدیره جامعه متخصصان نساجی ایران منتشر و اعلام شد. براساس اعلام حائری فرش ماشینی، نیمی از ارزش صادراتی صنایع نساجی کشور یعنی معادل ۳۵۰ میلیون دلار را به خود اختصاص می دهد که عمده معاملات نیز در داخل انجام می شود.

کمالیان یادآور شد: عمده درآمد ارزی فرش ماشینی، از فروش داخلی به دست می آید و خریداران خارجی با حضور در کارخانجات و یا نمایشگاه ها، مذاکره و عقد قرارداد می کنند.

براساس پژوهش های انجام شده از سوی وزارت صمت، قابلیت صادرات فرش ماشینی در سال یک میلیارد و 500 میلیون دلار است که برای رسیدن به این هدف نیازمند مهیا شدن بستر کار از جمله تامین نقدینگی و مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان هستیم.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان فرش ماشینی و موکت، عمده خریداران خارجی این محصول را از عراق و افغانستان عنوان کرد و گفت: با وجودی که فرش ماشینی با افزایش هزینه تولید و قیمت فروش همراه شده اما همچنان یک فرصت مطلوب برای ارزآوری به شمار می رود.

کمالیان ادامه داد: حدود ۱۰ درصد صادرات غیرنفتی در اختیار فرش ماشینی قرار دارد که این میزان به صورت چمدانی به ۵۶ کشور از جمله چین، آمریکا، کانادا و برخی دیگر از کشورهای اروپایی صادر می شود.

وی با اشاره به میزان واردات فرش ماشینی به کشور نیز، افزود: واردات این محصول به ایران ممنوع نیست؛ اما به دلیل بالا بودن نرخ ارز، واردات فرش ماشینی مقرون به صرفه نبوده و بازار داخلی همچنان در دست تولیدکنندگان ایرانی قرار دارد.

کد خبر 39156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 1 =