رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار از افزایش ابطال مجوزها در این بخش خبر داد

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار گفت: کاهش فروش و افزایش خرابی این محصولات بخاطر پایین آمدن مصرف، نه تنها سبب کاهش درآمد این صنف شده بلکه فعالان این بخش را ترغیب به ابطال مجوز کسب و کار خود کرده است.

مصطفی احمدی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به کاهش درآمد واحدهای صنفی به دلیل شیوع بیماری کرونا، از نبود حمایت های دولتی در این بخش انتقاد کرد و افزود: آجیل فروشان از جمله صنوف زیانده در دوران کرونا هستند زیرا عمده اجناس قابل عرضه آنها فاسد شدنی می باشد که این امر نه تنها سبب تعطیلی مغازه های آنها شده بلکه درخواست افزایش ابطال مجوزهای فعالیت ها را بدنبال داشته است.

وی ادامه داد: مسئولان مربوطه نیز در این شرایط از این صنف حمایتی نکرده و با وجود عدم درآمد؛ مالیات هم از فعالان این بخش درخواست کرده به طوری که فروشندگان آجیل و خشکبار ملزم به جبران هزینه های متعدد دوران رکود از جمله پرداخت مالیات نیز شده اند.

رئیس اتحادیه فروشندگان آجیل و خشکبار با اشاره به قرارگیری این صنف در رسته پرخطر و  همچنین تعطیلی یکساله مغازه هایشان، با طرح این سئوال که چرا در زمانی که آجیل فروشان جز اصناف پرخطر هستند و اجازه فروش ندارند، اما چهار صنف خواروبارفروش، بنکداران، عطاری‌ها و سوپرمارکت‌ها به راحتی خشکبار را عرضه می کنند؟

وی تاکید کرد: کاهش درآمد، از بین رفتن سرمایه، عدم حمایت دستگاههای دولتی مسئول در این بخش، تعطیلی مغازه ها و دیگر هزینه ها، باعث شده تا فروشندگان آجیل و خشکبار، تغییر فعالیت نمایند و  یا مغازه ها را تعطیل کرده و در نهایت  مجوز فعالیت شان را باطل کنند.

احمدی کاهش میزان صادرات خشکبار را از دیگر عوامل خروج فعالان اقتصادی از این حوزه کاری دانست و گفت: چگونگی تخصیص ارز نیمایی به صادرکنندگان باعث شد؛ تا تجار محصولات خود را صادر نکنند و در مقابل اجیل و خشکبار خود را با قیمت بیشتر با هدف جبران بخشی از خسارات در داخل عرضه کنند.

خشکبار ایران یکی از ارزآورترین محصولات کشاورزی ایران است؛ به طوری که هر سال بین سه تا چهار میلیارد دلار ارزآوری برای کشور دارد. سال ۹۷ زمانی که آمریکا از برجام خارج شد و تحریم‌ها علیه ایران بازگشت، صادرات خشکبار ایران به یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار کاهش یافت. از سویی دیگر با روی کار آمدن سامانه نیما و الزام به ارتباط صادرکنندگان با این سامانه، باعث شد تا برخی از فعالان اقتصادی به دلیل تعدد قوانین در این زمینه، صادرات خود را محدود کنند.

وی یادآور شد: به همین دلیل است که با وجود تولید بالای برخی محصولات همچون پسته، گردو، انجیر و... نه تنها قیمت آنها کاهش نیافته بلکه با نرخ بالاتر از قبل عرضه می شود به طوری که تهیه این اقلام برای اکثر مردم مقدور نیست.

میانگین متوسط سالانه صادرات آجیل و خشکبار معادل  ۳/۵ میلیارد دلار ارز آوری ایجاد می کند؛ که امسال به دلیل محدودیت های ناشی از شیوع بیماری کرونا، صادرات آجیل و خشکبار ایران حدود یک میلیارد دلار کاهش یافت که به دلیل ویژگی فاسد شدن، توزیع این اقلام در بازار با افزایش نرخی معادل ۳۰ تا ۶۰ درصد روبه رو شده است.

کد خبر 39441

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =