شرایط بهتر مصرف کننده نهایی با تصویب ارز تک نرخی ۱۷.۵۰۰ تومانی

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران می‌گوید در صورت اجرایی شدن مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه برای حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و کاهش تعرفه واردات کالاهای اساسی، مصرف کننده نهایی به شرط توزیع درآمد حاصله بین دهک‌های مختلف، شرایط بهتری را تجربه خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار اگزیم نیوز، براساس تصمیم کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۰، نرخ ارز در سال آینده تک‌نرخی شده و از نرخ حدود ۲۶ هزار تومانی سامانه نیما در حال حاضر به ۱۷هزار و ۵۰۰ تومان کاهش می‌یابد.

کاوه زرگران عضو هیات مدیره و دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم نیوز با اشاره به این تاثیر این مصوبه بر قیمت کالاهای اساسی در سال آینده گفت: در حال حاضر دولت ارز ۴۲۰۰ تومانی را برای واردات کالاهای اساسی پرداخت می‌کند اما واقعیت این است که این ارز در بخش‌های قابل توجهی به دست مصرف کننده نهایی نمی‌رسد.

وی با بیان اینکه دولت می‌تواند مابه‌التفاوت نرخ ارز ۴۲۰۰ تا ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومان را در قالب یارانه‌های معیشتی و به صورت هدفمند به دست دهک‌های مختلف برساند، افزود: در صورتی که این مصوبه اجرایی شود، شرایط بهتری برای مصرف کننده نهایی به وجود خواهد آمد و بعید می‌دانم که اثرات سختی در انتظار مصرف‌کننده نهایی باشد.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تهران همچنین در خصوص شرایط کنونی توزیع و فروش روغن و اینکه نرخ روغن با قیمت مصوب تفاوتی بیش از ۵۰ درصدی دارد، اظهار داشت: تا زمانی که دولت امکان تامین ارز نداشته باشد، هر کالایی با نرخ معقول و آزاد آن تولید و توزیع خواهد شد و شرایط کنونی پایدار خواهد ماند.

زرگران ادامه داد: امیدوار هستیم با اجرایی شدن مصوبه کمیسیون تلفیق برای واردات کالاهای اساسی، مفسده موجود در توزیع ارز ۴۲۰۰ تومانی از بین رفته و مصرف کننده نهایی شرایط بهتری را تجربه کند.

سه سناریو و پیشنهاد اصلی در کمیسیون تلفیق مطرح است که احتمالاً یکی از همین سناریوها در تلفیق تصویب شود.

فصل مشترک این سه سناریو، افزایش نرخ ارز محاسباتی بودجه به ۱۷۵۰۰ تومان بر مبنای تک‌نرخی شدن ارز و احتمالاً حذف ارز ۴۲۰۰تومانی، افزایش درآمدهای نفتی بودجه از ۲۰۰هزار میلیارد تومان پیشنهادی دولت به حدود ۲۸۰هزار میلیارد تومان، دوسقفی شدن بودجه بر اساس نیمه اول و دوم سال، افزایش درآمد مالیاتی از ۶۰هزار تا ۲۵۰هزار میلیارد تومان و افزایش سقف بودجه عمومی دولت به بالای ۱۰۰۰ هزار میلیارد تومان است.

همچنین تعرفه واردات کالاهای اساسی نیز از ۵ درصد به ۳ درصد کاهش خواهد یافت.

کد خبر 39578

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =