نرخ گذاری پایه شمش فولادی توسط دولت، مغایر بازار آزاد نیست

عضو اتاق بازرگانی ایران گفت: در شرایط کنونی، ورود دولت به نرخ گذاری پایه شمش فولادی، مطلوب بوده و می تواند به منطقی شدن قیمت این محصولات در بازار آزاد منجر شود.

سجاد غرقی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز؛ با اشاره به سخنان امروز وزیر صمت در خصوص قیمت پایه شمش فولادی در بورس براساس ۷۰ درصد قیمت CIS (اتحادیه کشورهای مستقل مشترک‌المنافع) افزود: ورود وزارتخانه مربوطه به این بخش برای نرخ گذاری حلقه محصولات آهن و فولاد، منجر به تعدیل یارانه های شمش سازان می شود، ولی مغایرتی با قیمت بازار آزاد ندارد.

وی ادامه داد: بهترین نرخ را بازار تعیین می کند؛ اما شرایط امروز، یک موقعیت ویژه است که ورود دولت به قیمت گذاری دستوری، بهبود اوضاع تولید و تقاضا را رقم خواهد زد.

 این فعال بخش خصوصی با انتقاد از تعیین قیمت مواد اولیه تولید شمش،‌ یادآور شد: تولیدکنندگان، مواد اولیه را براساس نرخ دستوری و بسیار ارزان ‌تر از قیمت جهانی خرید می کنند اما به دلیل افزایش متوالی قیمت شمش فولاد به عنوان یکی از مواد اولیه صنایع تکمیلی، وزارت صمت اقدام به تغییر نرخ گذاری کرده است.

 وی معتقد است: ورود دولت به نرخ گذاری، ثبات بازار و افزایش تولید را در پی خواهد داشت.

در ماههای اخیر بخش ابتدایی زنجیره فولاد برای افزایش ضریب قیمت‌گذاری نهاده‌های خود؛ کش و قوس‌های فراوانی با شمش‌سازان داشتند. اما این بخش از زنجیره حاضر نشد هیچ تغییری در ضرایب نرخ‌گذاری به‌وجود آورد، در عین حال بهای شمش فولاد در بازار داخلی نیز با افزایش مستمر همراه بود که این اقدام به زیان صنایع تکمیلی و مصرف‌کننده تمام شد و در نهایت مجموع این عوامل، بستر ایجاد تغییرات در نحوه عرضه و معاملات این زنجیره از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت را فراهم کرد.

غرقی با ارائه پیشنهادی در خصوص چگونگی قیمت گذاری این محصول توسط دولت، گفت: بهتر است؛ مبنای تعیین نرخ پایه، براساس ۸۰ درصد قیمت جهانی منطقه CIS باشد؛ تا دغدغه تولیدکنندگان شمش نیز مرتفع شود و عرضه و تقاضای بازار به تعادل واقعی برسد.

کد خبر 39658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 11 =