جهاد کشاورزی نسبت به پیامدهای ممنوعت صادرات مرکبات هشدار داد

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ممنوعیت صادرات مرکبات استان را به زیان تولید کنندگان دانست و بر ضرورت تداوم صادرات این محصول پرتولید استان تاکید کرد.

به گزارش اگزیم نیوز، عزیزالله شهیدی فر روز چهارشنبه در نشست مجمع نمایندگان مازندران که در آمل برگزار شد، گفت : قطع صادرات مرکبات که پیشتر در سطح ملی پیشنهاد شده بود به ضرر استان مازندران و ناامیدی تولیدکنندگان و باغداران خواهد شد.

موضوع ممنوعیت صادرات مرکبات را اتحادیه اتحادیه میوه و تره بار پایتخت اواخر آذر ماه امسال به دنبال افزایش قیمت مرکبات در میدان میوه و تره بار تهران مطرح کند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با بیان اینکه ۹۰ درصد مرکبات صادراتی کشور از باغات این استان تامین می شود، گفت : طبق آمارهای رسمی از ۱۶۹ هزار تن مرکباتی که سالانه از کشور صادر می شود ، ١٥٥ هزار تن از مازندران است.

وی هشدار داد: جلوگیری از صادرات مرکبات آسیب جدی بر پیکر تولید مرکبات مازندران وارد کرده و باغداران را ناامید می کند.

شهیدی فر از رشد ۱۳۹ درصدی صادرات مرکبات در ۹ ماهه سال جاری خبر داد و گفت: مازندران ظرفیت ٧٠٠ هزار تن ذخیره سازی مرکبات را دارد که از این لحاظ مشکلی در تامین نیاز داخلی و همچنین صادرات وجود نخواهد داشت.

وی با بیان اینکه کشاورزی از اولویت های کاری مازندران است، از مجمع نمایندگان خواست پیگیر رفع پیشنهاد قطع صادرات مرکبات باشند تا آسیبی به اشتغال و باغداری مازندران وارد نشود.

استان مازندران ۱۱۲ هزار هکتار باغ مرکبات دارد و پیش بینی شده است که امسال حدود ۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تن محصول از آنها برداشت شود که دستکم ۲۰ درصد بیشتر از سال گذشته است.

طبق آمار جهاد کشاورزی مازندران ، پارسال ۱۵۰ هزار تن مرکبات استان در بازه زمانی آبان ۹۸ تا اردیبهشت ۹۹ به خارج از کشور صادر شده بود.

عراق و روسیه مهم ترین مقاصد صادرات مرکبات مازندران هستند.

جهاد کشاورزی مازندران پیش بینی کرده است که امسال در صورت داوم صادرات ، بیش از ۲۴۰ هزار تنی مرکبات استان صادر شود.

بیشترین مرکبات صادراتی مازندران را پرتقال تامسون و نارنگی انشو تشکیل می دهد.

 

 

کد خبر 39713

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =