سه میلیارد دلار درآمد ارزی بخش کشاورزی مربوط به باغبانی است

معاون امور باغبانی وزیر جهاد کشاورزی گفت: کشور در سال گذشته در بخش کشاورزی بیش از ۶ میلیارد دلار درآمد ارزی داشته است که سه میلیارد دلار یعنی ۵۰ درصد آن از بخش باغبانی حاصل شده است.

محمد مهدی برومندی پنجشنبه در نشستی با سید محسن تقوی رییس دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز و استادان بخش باغبانی بیان کرد: در شرایطی که به دلیل تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، بخش‌های مختلف با رشد منفی مواجه بوده اند اما بخش کشاورزی رشد مثبت داشته است.

مطلب دریافتی ایرنا حاکی است این مقام مسوول با بیان اینکه این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که در حوزه کشاورزی و باغبانی جای کار بسیار داریم، اظهار کرد: یک نگاه به گذشته نشان می دهد که همه توفیق هایی که ما در بخش کشاورزی داشته ایم مرهون تلاش های علمی و رهنمود های دانشگاهی کشور و ارایه روش های نوین بوده است.

برومندی با بیان اینکه هنوز از همه ظرفیت های علمی در بخش‌های تخصصی استفاده نشده است، افزود: استادان دانشگاهی و علمی در حوزه باغبانی داریم که هم تراز با دانشمندان هسته ای هستند و می توانند همچنان نقش آفرینی کنند، به صورت شبانه روزی در تلاش هستند و زحمات این مجموعه باعث شده ما امروز در تولید بسیاری از محصولات با در نظر گرفتن توسعه پایدار در بخش کشاورزی با دنیا رقابت کنیم و این برای ما بسیار قابل افتخار است.

وی ادامه داد: یک فاصله بین بخش های تحقیقاتی و دانشگاهی با حوزه سیاستگذاری ها و اجرایی وجود داشته است که این شکاف عمیق را باید ترمیم کرد و با تعامل و هم افزایی به سمت پیشرفت برویم.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اسناد بالا دستی که در نظام جمهوری اسلامی تدوین و اهدافی که برای توسعه بخش کشاورزی و به طور مشخص حوزه باغبانی  تدوین شده است، بیان کرد: استان فارس، استان بسیار مهمی است به عبارتی ویترین باغبانی کشور محسوب می شود و بسیار مستعد برای تولید محصولات باغبانی  از این رو بنا داریم تا در سند توسعه باغبانی استان فارس و دیگر استان ها تجدید نظر کنیم. 

برومندی با اشاره به اینکه در برخی از دشت های استان فارس شاهد بیش از ۳۵ متر افت سفره های آب زیر زمینی هستیم و در برخی شهرستان ها حتی برای آب شرب مردم باید به عمق  های پایین تر از ۵۰۰ متر رفت، گفت: این نشان می دهد که در استان فارس با مساله آب به عنوان یک نهاده دارای محدودیت جدی در بخش کشاورزی مواجه ایم از این رو  در برنامه ریزی های جدید برای توسعه بخش کشاورزی و باغبانی این استان باید برنامه ریزی بهتری صورت گیرد. 

وی افزود: ما باید بدانیم در هر استان کشور در حوزه باغبانی چه وضعیتی وجود دارد و این اطلاعات باید بر اساس آمایش سرزمین و مطالعات دقیق علمی و فنی و توصیه های بخش های علمی تهیه و تدوین شود.

وی ادامه داد: اینکه در استان ها چه ظرفیتی وجود دارد و به چه میزان به فعلیت رسیده است بسیار مهم خواهد بود و موضوع تغییر الگوی کشت به منظور حفظ منابع آب های زیر زمینی از جمله مواردی است که حتما دنبال خواهد شد. 

معاون باغبانی وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: نباید مرتب به دنبال توسعه کمی باغات در ایران باشیم، اگر بر روی وضع موجود متمرکز و تلاش کنیم مسایل و مشکلاتی که وجود دارد را رفع و باغ های درجه سه کشور را با کار علمی بزرگ ارتقا دهیم پیشرفت های خیلی جدی به دست می آید.

دانشکده کشاورزی با تولید نهال به بخش اجرا کمک کند
رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس نیز در این نشست گفت: نهال پایه و اساس باغبانی است و دانشکده کشاورزی می تواند در تولید پایه و پیوند نقش بازی کند از این رو انتظار است این دانشکده در تولید پایه مقاوم به شوری و تنش های زنده و غیر زنده به بخش اجرا کمک کند.

حسین پژمان افزود: مسیر تحقیقات و پروژه ها در دانشکده کشاورزی پایداری بیشتری نسبت به مرکز تحقیقات دارد چرا که در این مرکز بیشتر پژوهش ها کاربردی و کوتاه مدت است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه یکی از استراتژی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس و وزارتخانه توسعه تولید در محیط های کنترل شده است، اظهار کرد: در استان فارس مطابق با امکانات در اختیار، سه سناریو توسعه گلخانه های هایتک(با فناوری بالا)، گلخانه های تابع اقلیم و استفاده سایبان در باغ ها به خصوص باغ های مرکبات دنبال می شود.

وی با بیان اینکه استفاده از سایبان در باغ ها باعث تعدیل چهار الی پنج درجه ای دما می شود، افزود: استفاده از سایبان در جنوب استان از عوارض گرمایی و در شمال از عوارض سرمایی جلوگیری می کند بنابراین انتظار می رود دانشکده کشاورزی در این زمینه به بخش اجرا کمک کند.

وی از مسوولان دانشکده کشاورزی خواست تا در کنترل آفات و بیماری ها از جمله زوال مرکبات، سرخرطومی حنایی خرما، تولید محصول گواهی شده و استاندارد و همچنین ایجاد زنجیره ارزش به خصوص در محصولات باغی که ارزش افزوده بالاتری دارند بخش اجرا را یاری کنند.

پژمان تولید بذرهای هیبرید سبزی و صیفی را از جمله نیازها برشمرد و گفت: دانش تولید بذور در استان فارس وجود دارد و با همکاری دانشکده کشاورزی این امر محقق می شود.

به گفته وی استان فارس با سطحی بالغ بر ۳۷۰ هزار هکتار باغ و تولیدی افزون بر ۳.۳ میلیون تن محصولات باغی مقام نخست کشور را دارد و علاوه بر آن به دلیل تنوع تولید، ویترین محصولات باغی است.

پژمان بیان کرد: در حوزه پژوهشی علاوه بر دانشکده قوی کشاورزی، مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان فارس  بیش از ۱۰۰ نفر عضو هیات علمی دارد.

وی به پتانسیل های باغبانی استان فارس نیز گریزی زد و افزود: در صورت ایجاد زنجیره ارزش و برندسازی انجیر استهبان جزو برندهای خاص بین المللی قرار می گیرد، همچنین سطحی قریب به هشت هزار هکتار گل محمدی در این استان وجود دارد و چهار هزار هکتار گل محمدی دیم در شهرستان داراب قرار دارد که از جمله محصولات ارگانیک است و علاوه بر ارزش اقتصادی بالایی که در ارزآوری دارد از جنبه های گردشگری و اکوتورسیم است که باید مورد توجه قرار گیرد.

پژمان زیست بوم های استان فارس را از جمله ظرفیت های مغفول برشمرد و گفت: از این ظرفیت برای ایجاد باغ های گردشگری می توان استفاده کرد.

 

 

کد خبر 39721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =