سهم ۱۰ درصدی ایران در بازار دخانیات

مدیر برنامه ریزی تولید و انبارها شرکت دخانیات ایران گفت: ما نسبت به گذشته سهم بازار خود را از دست داده ایم و در حال حاضر سهم ما به حدود ۱۰ درصد رسیده و بیشتر بازار در اختیار سیگارهای خارجی و قاچاق است.

به گزارش اگزیم نیوز، احسان رفیعی در مورد وضعیت صنعت دخانیات کشور، اظهار داشت: با شرایطی که بر اقتصاد کشور به لحاظ سیاسی و اقتصادی حاکم است و همچنین موضوعات مربوط به تخصیص ارز و مشکلات در تأمین مواد اولیه و البته شروع ویروس کرونا با مشکلات عدیده ای در صنعت دخانیات مواجه هستیم، با این حال در هفته اول دی ماه، ۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون نخ تولید شد و اکنون به دنبال تولید ۹ میلیارد نخ تا پایان سال هستیم.

وی با بیان اینکه صنعت دخانیات صنعت پیچیده ای است، ادامه داد: در مورد میزان مصرف سیگار از سوی ارگان‌های مختلف، اعداد متفاوتی اعلام می‌شود؛ وزارت بهداشت میزان مصرف را ۵۵ میلیارد نخ، مرکز نظارت ۶۵ میلیارد نخ و شرکت دخانیات با توجه به تحلیلی که از مصرف دارد ۷۵ میلیارد نخ می‌دانند. دانستن عدد دقیق مصرف سیگار در برآورد میزان قاچاق سیگار تأثیر مستقیم دارد. عدد قاچاق بالای ۲۰ میلیارد نخ در سال است. شاید بیشتر باشد اما کمتر نیست.

سهم بزرگ بازار در اختیار خارجی‌ها

رفیعی با اشاره به وضعیت قاچاق دخانیات به کشور، گفت: دهه ۸۰ با شرکت‌های خارجی جی تی آی و بی ای تی قراردادی منعقد شد زیرا این شرکت‌ها بیشترین سهم قاچاق را در بازار ایران داشتند و هدف از انعقاد قرارداد این بود که این شرکت‌ها به جای قاچاق، در داخل کشور تولید داشته باشند تا هم اشتغالزایی شود و هم انتقال دانش به کشور صورت گیرد. تا دهه ۹۰ این فعالیت‌ها به خوبی در حال انجام بود هم شرکت دخانیات نظارت بیشتری داشت و هم عایدی خوبی نصیب دولت می‌شد.

وی با بیان اینکه بی توجهی به امر مبارزه با قاچاق و تولید داخل منجر به بروز مشکلات زیادی شد، اظهار داشت: از سال ۹۱، ۹۲ که وظایف حاکمیتی از شرکت دخانیات گرفته شد، این دو شرکت خارجی بسیاری از شرکت‌های کوچک بخش خصوصی را خریدند و عملاً سهم بزرگ بازار در اختیار این دو شرکت خارجی قرار گرفت و عملاً هم دیگر هیچ نظارتی روی محصولات قاچاق نیست.

رفیعی افزود: عملکرد مرکز برنامه ریزی و نظارت بر دخانیات کشور بسیار ضعیف است از نظر نیروی انسانی و امکانات، حرفی برای گفتن در امر مبارزه با قاچاق ندارد؛ شرکت دخانیات در گذشته در تمام استان‌ها شعبه داشت و به کمک نیروی انتظامی روی بحث مبارزه با قاچاق کمک می‌کرد اما در حال حاضر مرکز نظارت هیچ تخصصی در این مورد ندارد.

از سال ۹۱ که وظایف حاکمیتی از شرکت دخانیات گرفته شد، این دو شرکت خارجی بسیاری از شرکت‌های کوچک بخش خصوصی را خریداری کردند و عملاً سهم بزرگ بازار در اختیار این دو شرکت خارجی قرار گرفت و از سویی دیگر هیچ نظارتی روی محصولات قاچاق اعمال نشد.

وی با بیان اینکه بیشترین حجم قاچاق دخانیات از غرب و جنوب کشور انجام می شود، گفت: دلالان حتی یکی از برندهای شرکت دخانیات ایران را نیز جعل و به کشور قاچاق می‌کنند. بارها با مرکز نظارت و ستاد مبارزه با قاچاق این مساله مطرح شد اما نتیجه مؤثری نداشته زیرا توان و تخصص لازم را برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد.

وی ادامه داد: حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد مواد اولیه وارداتی است و ما تاکنون ۶ میلیارد نخ شده که در برابر ۷۵ میلیارد نخ مصرف عددی نیست از این رو باید حمایت جدی از سوی دولت اعمال شود. برخی از قطعات را بومی سازی  شده اما بخش عمده را هنوز وابسته به واردات است.

رفیعی با اشاره به اشتغال  ۱۵ هزار خانوار کشاورز در صنعت دخانیات گفت: ۵ هزار کارگر و بسیاری مشاغل غیرمستقیم وجود دارد که وابسته به صنعت هستند. دولت باید در نظر داشته باشد که مصرف سیگار در کشور وجود دارد و راهی برای جلوگیری از مصرف نیست و فقط باید محصولات بهداشتی و درست به دست مصرف کننده برسد.

کد خبر 39867

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =