سرمایه‌گذاری ۶۲ هزار میلیارد تومانی در مناطق آزاد کشور

اجرای ۳۱۰ پروژه با سرمایه‌گذاری ۶۲ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد کشور در دستور کار قرار دارد و هم اکنون سهم قشم ۱۰۰ پروژه در بخش‌های مختلف با سرمایه‌گذاری ۲۱ هزار میلیارد تومان و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

به گزارش اگزیم نیوز، منطقه آزاد تجاری، محدوده حراست‌شده بندری و غیربندری است که از برخی مقررات جاری کشور خارج است و با بهره‌­گیری از مزایایی مانند معافیت‌های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات دست‌وپاگیر ارزی و اداری، تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه‌گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه کشور کمک می‌کنند به همین دلیل این محدوده ها در کشورهای جهان یکی از مسیرهای مهم در تجارت به شمار می آیند تا تجار با کمترین هزینه ها به بهترین راه ها برای دستیابی به بازارهای هدف فعالیت کنند.

در ایران نیز کیش، قشم، چابهار، انزلی، ارس، اروند و ماکو از مناطق آزاد تجاری هستند که براساس آمارها ۴۰ درصد صادرات کشور را مجموع مناطق ویژه اقتصادی برعهده دارند و در طول مدت هفت سال دولت یازدهم و دوازدهم کل واردات به مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ۴۵ میلیارد دلار بوده و در بخش صادرات این رقم به ۱۳۲ میلیارد دلار رسیده است که با توجه به رقم ۳۷ میلیارد دلار صادرات به سرزمین اصلی، این میزان به ۱۶۹ میلیارد دلار در این مدت می رسد.

بر همین اساس، حمیدرضا مومنی مدیرعامل منطقه آزاد با بیان اینکه یکی از ماموریت های اصلی مناطق آزاد کشور صادرات و سپس افزایش تولید و اشتغال است، تصریح کرد: تحریم ها و نوسانات نرخ ارز مانع عملکرد قابل توجه این محدوده ها است اما با این وجود، فعالیت قابل قبولی را به سرانجام رسانده ایم.

وی تاکید کرد: از ۳۰۰ هزار تن تولید سیمان در سال جاری ۲۴۰ هزار تن صادرات داشتیم، در حالی که کل صادرات سیمان در سال گذشته حدود ۱۹۸ هزار تن بود و پیش بینی می شود که تا پایان امسال بتوانیم بیش از ۲۸۰ هزار تن صادرات داشته باشیم.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم، با بیان اینکه برخی از محصولات تولید شده در مناطق آزاد مناسب صادرات نیست، تصریح کرد: محصولات شیلات به سرزمین اصلی صادر می شود تا از بعد از فرآوری به جهان صادر شود زیرا در جزیره قشم فناوری لازم برای بسته بندی این محصولات وجود ندارد.

مومنی با اشاره به واگذاری یک هزار و ۷۰۰ هکتار زمین به محصولات شیلاتی، خاطرنشان کرد: یک هزار و ۹۰۰ هکتار دیگر در دست واگذاری داریم که تا پایان سال به بهره‌برداری خواهد رسید.

صادرات ۹۰ درصدی محصولات میگو

مدیرعامل منطقه آزاد قشم گفت: اگر بتوانیم چهار هزار هکتار را مورد استفاده قرار دهیم پیش بینی شده تا ۳۵ هزار تن میگو برداشت کنیم که بیش از ۹۰ درصد از آن باید صادر شود و قطعا در سال آینده وضعیت بهتری خواهیم داشت.

وی اظهار داشت: از محصولات دیگر صادراتی می توان از پوشاک برای عراق و صنایع دریایی به امارات نام برد؛ ۱۲ فروند شناور ۱۶۸ نفره بر اساس سفارش در سال جاری در حال تولید است.

مومنی با بیان اینکه در زمستان سال جاری پالایشگاه با ظرفیت پالایش ۳۵ هزار بشکه نفت سنگین در روز آغاز به کار کرد، خاطرنشان کرد: همزمان با افتتاح آن، کلنگ طرح توسعه با تولید مشابه زده می شود که حداکثر ظرفیت تولید این پالایشگاه به ظرفیت ۷۰ هزار بشکه در روز خواهد رسید و طرح تولید بنزین را نیز در دستور کار قرار داریم.

وی افزود: دو پالایشگاه دیگر، ال ان جی و سایت پتروشیمی آماده احداث هستند؛ برای اجرای زیرساخت ها متقاضیانی با سرمایه‌گذاری ۱۳ هزار میلیارد تومان را نیز در دو هزار هکتار زمین داریم.

سرمایه‌گذاری‌های خارج در مرحله راه‌اندازی

مدیرعامل منطقه آزاد قشم تاکید کرد: قراردادی با شرکت دراگون چین برای ساخت سایت های پتروشیمی به امضا رسیده که ۶ میلیون تن محصول تولید و صادر خواهد کرد.

مومنی افزود: سه قرارداد با شرکت های داخلی که مراحل نخستین را طی کرده اند و به مرحله آغاز احداث رسیده اند.

وی با بیان اینکه صادرات نیمه نخست سال جاری ۴۷ میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: کرونا بر تجارت مناطق آزاد نیز تاثیر گذاشته اما در قشم عمده آسیب به محصولات غذایی بوده و صنایعی مانند سیمان در این مدت با مشکل ویژه ای مواجه نشدند.

بهره برداری از ۳۱۰ طرح

مدیرعامل منطقه آزاد قشم در خصوص پروژه هایی که تا پایان دولت دوازدهم به طور قطع بهره برداری می شوند، خاطرنشان کرد: ۳۱۰ پروژه با سرمایه گذاری ۶۲ هزار میلیارد تومان در مناطق آزاد کشور در دستور کار قرار دارد که سهم قشم ۱۰۰ پروژه در بخش های مختلف با سرمایه گذاری ۲۱ هزار میلیارد تومان و یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار است.

به گفته وی، بخشی از این سرمایه گذاری ها به ارزش یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان و ۳۸۰ میلیون یورو در پروژه های افتتاح آنلاین ریاست جمهوری به بهره برداری رسیده است.

مومنی با بیان اینکه منطقه آزاد قشم سه درصد از کل سرمایه گذاری ها را برعهده داشته که مربوط به زیرساخت ها می‌شود، اظهار داشت: ۳۴ پروژه با حجم ۱۰ هزار میلیارد تومان بر اساس نیاز جزیره تعریف شده است، به عنوان مثال ورودی ها از جمله فرودگاه، بنادر و جاده ها به عنوان مهمترین مراکز ارزیابی عمومی نیاز به بازسازی دارند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه برخی از پروژه های تا ۲۵ سال آینده نیازی به سرمایه گذاری مجدد ندارد و فقط نیازمند حفظ و نگهداری هستند، افزود: از فرودگاه تا انتهای جزیره که حدود ۷۵ کیلومتر است، ۸۰۰ میلیارد تومان هزینه کردیم زیرا عمده پرورش میگو در غرب جزیره است که تردد را زیاد می کند و جاده موجود پاسخگوی آن نیست.

وی با بیان اینکه در فاز دوم ۲۵ پروژه مورد بهره برداری قرار می گیرد، خاطرنشان کرد: حجم سرمایه گذاری این بخش ۲ هزار و ۱۰۰ میلیارد تومان است که با افتتاح نیروگاه به ۵۱۰ میلیون یورو می رسد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه برای سرمایه گذاری در حوزه گردشگری متقاضی بسیاری دارد، تاکید کرد: در حال حاضر ۹ مجوز هتل ۵ ستاره صادر کرده ایم که زمین آنها تحویل داده شده که البته موضوع نوسانات ارزی سرمایه گذاران را با مشکلاتی مواجه کرده است.

خدمت رسانی به گردشگران

مومنی در خصوص اقدامات مناسب سازی منطقه آزاد قشم، تصریح کرد: پیش از این ۲ هزار ۹۴۷ تخت برای اقامت مسافر داشتیم که یک هزار ۴۰۰ عدد از آنها را به دلیل عدم کیفیت از خدمات رسانی خارج کردیم و اکنون ۱۰ هزار ظرفیت پذیرش مهمان داریم که تا پایان دولت به ۱۳ هزار خواهد رسید و ۷۰ کاشانه مهمان فعال وجود دارد.

به گفته وی، تا رسیدن ایام نوروز، اتوبان شهر قشم تا فرودگاه تکمیل شده و زمان طی شدن آن به کمتر از ۳۰ دقیقه کاهش می یابد.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم درباره تفاوت مسافر و گردشگر گفت: کسانی که به قشم سفر می کردند گردشگر نبودند و فقط به این جزیره سفر می کردند به این معنا که مسافر با خود وسایل غیرضروری همراه می آورد و به شهر آسیب می زد و ما برای پاکسازی منطقه حضور مسافر هزینه می کنیم.

وی با بیان اینکه در سال های ۹۷ و ۹۸ به ازای هر مسافر ۸۰ تا ۱۰۰ هزار تومان هزینه کرده ایم، اظهار داشت: بر خلاف مسافر، گردشگر برای شهری که به آن سفر می کند تولید ثروت و درآمد می کند زیرا برای زمان سفر خود برنامه دارد و از امکانات فراهم شده استفاده می کند.

مومنی با بیان اینکه در سال جاری برنامه‌ریزی هایی برای بهبود شرایط کرده ایم، خاطرنشان کرد: فضاهایی را برای کمپ مسافران ایجاد کردیم و عرضه غذای ارزان را در دستور کار قرار دادیم؛ در سال ۹۵ حدود ۱۳۲ هزار خودرو از ۲۰ اسفند تا ۲۰ فروردین به قشم سفر کردند که ۷۴ درصد از آنها پراید بود و ۸۲ درصد پخت غذا را در کنار چادرهای پراکنده در سطح جزیره برعهده داشتند.

وی با بیان اینکه تولید سفر ارزان را نیز برنامه ریزی کرده ایم، تصریح کرد: حمل و نقل یک راهکار مناسب برای سفر به قشم است که مسافران از مراکز استان ها به بندر عباس سفر کنند و سپس با شناورهای موجود خود را به جزیره برسانند که این طرح با آغاز شیوع کرونا نیمه کاره ماند.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم با بیان اینکه نرخ بیکاری فعلی ۴.۸ درصد است، تاکید کرد: در تلاش هستیم تا این رقم را تا پایان دولت دوازدهم به چهار برسانیم زیرا به زودی برای فعالیت ۳۴ پروژه جدید به کارگاه نیاز خواهیم داشت که هر کدام تعداد زیادی از افراد را به کار خواهند گرفت.

مومنی با بیان اینکه قشم در مسیر توسعه است، خاطرنشان کرد: پرورش ماهی در قفس یکی از پروژه های نوپایی است که در جزیره به راه افتاده است به این گونه که قفس هایی در میانه دریا تعبیه شده و ماهی ها با آب دریا در این قفس ها برای عرضه به بازار غذایی تولید می شوند که البته به دلیل نوسانات نرخ ارز هزینه سرمایه گذاری افزایش پیدا کرد و هنوز به رونق زیادی دست پیدا نکرده ایم.

وی با بیان اینکه یک هزار و ۷۰۰ هکتار زمین برای پرورش میگو واگذار شده است، تصریح کرد: کشاورزی، گردشگری، نفت، گاز و پتروشیمی تغییرات قابل توجه ای به وجود آمده است.

مدیرعامل منطقه آزاد قشم در خصوص برق نیز گفت: پیش از سال ۹۵ فقط ۵۰ مگاوات برق تولید می شد که تا کنون آن را به ۳۴۰ مگاوات رسانده‌ایم و این روند تا پایان سال به یک هزار و ۱۰۰ مگاوات به شبکه تحویل داده می شود.

کد خبر 39998

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =