کاهش مالیات سیگارهای خارجی و افزایش آن برای تولید داخلی

رییس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی گفت: کمیسیون تلفیق مجلس، در حال بررسی مصوبه ای برای تعیین مالیات هر نخ سیگار است که با تصویب آن، میزان مالیات پرداختی برندهای خارجی نه تنها ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت بلکه مالیات تولید کنندگان داخلی با ۱۵۰ درصد افزایش مواجه خواهد شد.

حمیدرضا تاجدار روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزود: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی درصدد است تا با مصوبه ای از تولید هر نخ سیگار در داخل ۵۰ تومان، هر نخ سیگار با برند بین المللی ۱۰۰ تومان و برای واردات هر نخ سیگار ۱۵۰ تومان مالیات دریافت کند.

هم اکنون بالاترین قیمت پایه (قیمت تمام شده برای تولیدکننده) هر کارتن سیگار داخلی ۲ میلیون تومان و برای تولید با برند بین‌المللی ۵ میلیون تومان، مالیات هر کارتن سیگار نیز براساس قانون برنامه ششم به ترتیب ۲۰۰ هزار تومان و یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان است که در صورت تصویب این مصوبه، مالیات هر کارتن ۱۰ هزار نخی سیگار تولید داخل ۵۰۰ هزار تومان و سیگار برند خارجی یک میلیون تومان خواهد بود؛ بنابراین مالیات سیگارهای داخلی ۱۵۰ درصد افزایش و مالیات تولید با برند بین المللی ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت.

تاجدار مفاد مصوبه در دست بررسی را حمایت از تولید خارجی و واردات غیرقانونی سیگار دانست و افزود: با این شرایط تولید محصول داخلی دیگر توجیه اقتصادی نخواهد داشت زیرا از واردات سیگار غیرقانونی برندهای خارجی حمایت می شود.

البته گزارش ها حاکیست؛ از آنجا که ساز و کار وصول مالیات بر مصرف از مصرف‌کننده نهایی هنوز به طور کامل فراهم نشده بنابراین جهت وصول اضافات این مصوبه در لایحه بودجه ۱۴۰۰، قطعیت لازم وجود ندارد و همچنان امکان تغییر دیده می شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان، واردکنندگان و صادرکنندگان محصولات دخانی با اشاره به شیوه قیمت گذاری هر نخ سیگار، گفت: از آنجا که بهای سیگار براساس نسبت درآمد سرانه تعیین می شود و هر ایرانی برای یک ساعت کار تقریباً ۱۱ هزار تومان درآمد دارد؛ خرید یک پاکت سیگار تولید داخلی، معادل ۲۰ هزار تومان هزینه خواهد داشت در حالی که هر پاکت سیگار وارداتی خیلی ارزانتر در اختیار مصرف کنندگان قرار خواهد گرفت.

وی تصریح کرد: در شرایط نامناسب عرضه و تقاضا و هزینه بالای تولید، خرید هر نخ سیگار تولید داخلی برای مصرف کننده افزایش خواهد یافت که این امر هم فضای مناسبی برای دریافت سود بیشتر از برندهای خارجی قاچاق فراهم خواهد کرد.

تاجدار گفت: در صورت تصویب این نوع شیوه پرداخت مالیات تولید محصولات دخانی داخلی دیگر توجیه اقتصادی ندارد و به دلیل قیمت بالای سیگار داخلی و نازل بودن بهای سیگار قاچاق، طی بازه زمانی کوتاه مدت، این بازار در اختیار برندهای خارجی قرار خواهد گرفت.

کد خبر 40002

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 11 =