با بهره گیری از سرمایه های سرگردان می توان سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه را گسترش داد

مشاور بانکی و تامین مالی بین المللی، منابع مالی را برای توسعه سرمایه گذاری در کشورهای در حال توسعه ضروری عنوان کرد و گفت: با بهره گیری از سرمایه های سرگردان می توان زمینه رونق بخش های مختلف اقتصادی کشورهای در حال توسعه را فراهم کرد.

سیدحسن حسینی روز شنبه با بیان آنکه سرمایه های سرگردان زیادی در دنیا وجود دارد، تاکید کرد که به دلیل نرخ بهره منفی در کشورهای اروپایی، آنها در تلاش هستند این منابع را در کشورهای در حال توسعه سرمایه گذاری نمایند.

وی با بیان اینکه در شرایط فعلی باید ابزارهای متنوع تامین مالی در اختیار فعالان اقتصادی قرار گیرد، افزود: عموما ما باید بتوانیم روش تامین مالی متناسب با ساختار آن پیشنهاد کنیم که برخی در ادبیات مالی آن را به عنوان تامین مالی ساختار یافته می نامند و بسیاری از کشورهای در حال توسعه یافته از روشهای تامین مالی متنوع  استفاده می کنند، این در حالی است که ایران از نظر نیروی انسانی تحصیلکرده می تواند از برخی از این کشورها سبقت بگیرد.

مدرس تامین مالی بین المللی در عین حال خاطرنشان کرد: مهمترین عامل تصمیم سرمایه گذاری صاحبان پروژه ها در کشورهای مختلف، ثبات سیاسی، اقتصادی و بازار مصرف کشورهای صاحب پروژه است که ایران از این نظر به عنوان بکرترین کشور است زیرا زمانی که پروژه ای دارای جریان نقدینگی مناسب است و توان پرداخت سود به سرمایه گذاران در فواصل زمانی منظم وجود دارد، می توان با انتشار اوراق مختلف متناسب با نوع پروژه، مشکل تامین مالی پروژه ها را حل نمود.

حسینی تصریح کرد: در بسیاری از کشورها صنعت Family Office به وجود آمده که دارای سرمایه های میلیارد دلاری و سرمایه گذاری در پروژه های سودآور هستند.

وی با بیان اینکه ابزارهای تامین مالی هر روز پیچیده تر می شود، افزود: به دلیل اینکه انتظارات سرمایه گذاران و صاحبان پروژه ها کاملا متفاوت است، ما هنوز بین طرحهایی که نیاز به تامین مالی دارند و سرمایه گذارانی که منابع مالی زیادی دارند، شکاف زیادی داریم.

حسینی افزود: بانکها فشار زیادی برای تامین مالی پروژه ها متحمل می شوند که گاها برخی از پروژه ها دارای توجیه پذیری مناسب نیست ولی به دلیل منافع اجتماعی و ملاحظات دیگر بانکها مسئولیت تامین مالی را بعهده می گیرند که این رویه اشتباه است و تامین مالی باید به سوی روشهای دیگر که قادر به شناسایی ریسک پروژه هستند، هدایت شوند.

به گفته وی، صنعت تامین مالی در دنیا اشتغالزایی بالایی دارد و می تواند برای بسیاری از متخصصین حقوقی، بیمه و اقتصاد در کشورمان اشتغالزایی ایجاد نماید.

حسینی تصریح کرد: حتی در کشورهای توسعه یافته نیز ریسکهایی برای تامین مالی پروژه ها وجود دارد، ولی آنها با استفاده از متخصصین مربوطه ضمانتهای لازم و حتی بیمه های اختصاصی از سوی دولت و بخش خصوصی طراحی و ارایه می کنند تا سرمایه گذاران با آرامش کامل بتوانند پروژه های آنها را از محل وامهای بین المللی یا آورده ای سرمایه گذاری تامین مالی نمایند.

مشاور بانکی و تامین مالی بین المللی افزود: به عنوان مثال صندوق های سرمایه گذاری شخصی(Private Equity Fund)در حال افزایش هستند که به سمت تخصصی شدن تامین مالی پیش می روند، صندوق های سرمایه گذاری شخصی متخصص در ساخت املاک مسکونی و بیمارستان از آن جمله هستند.

حسینی افزود: همچنین صندوق های سرمایه گذاری در جهان به وجود آمده اند که پروژه های دادگاهی و قضایی که صاحبان موارد قانونی توان پرداخت وکیل را ندارند، به نمایندگی از موکل و بهره مندی از وکلای باتجربه بین الملل از حقوق موکل دفاع کرده و پس از برنده شدن حقوق پرداخت شده وکلا را دریافت می کنند.

وی اضافه کرد: دژپسند وزیر امور اقتصادی و دارایی و معاونت بانک و بیمه  تلاش های زیادی انجام دادند که این مشکلات را حل کنند و حتی مرکز تامین مالی را راه اندازی کرده ولی لازم است، دیگر نهادهای تصمیم گیر نیز در این مسیر با وزارت اقتصاد همراهی داشته باشند.

حسینی با بیان اینکه تجارب بین المللی نشان می دهد گسترش صنعت تامین مالی با رشد اقتصادی دارای همبستگی مستقیم می باشد، اضافه کرد: چنانچه نهادهای درگیر در تامین مالی اعم از کارگزاران، تامین سرمایه ها، بانک ها و سایر نهادهای واسط تامین مالی با یکدیگر دارای هم افزایی باشند، می توانند عملا با ارزیابی ریسک پروژه ها، بهترین روش تامین مالی و کم هزینه ترین را پیشنهاد کنند.

وی با اشاره به ایجاد کمیسیون های مختلف سرمایه گذاری و تامین مالی در کشور، تصریح کرد: در تلاش هستیم با هم افزایی بخش دولتی و صاحبان پروژه ها، پروژه های بیشتری در کشور راه اندازی کنیم تا زمینه اشتغالزایی بیشتری برای جوانان کشور فراهم شود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد: روزی برسد که صاحبان طرح و ایده های جدید و همچنین کارآفرینان صادق که قرار است فعالیتی را با هدف اشتغالزایی شروع کنند، بتوانند با روشهای متنوع تامین مالی، منابع لازم را به آسانی برای اجرای پروژه های خود تامین کنند.

کد خبر 40414

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 12 =