سوئیفت وطنی در راه است

رئیس اداره همکاری های چند جانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه از راه اندازی سوئیفت ملی با عنوان سپان خبر داد.

به گزارش اگزیم نیوز، عزیز منصوری با بیان اینکه تجارت آزاد نیازمند ملزوماتی برای تبادلات بانکی است، گفت: در قالب سیاست‌های پولی موجود؛ شرایط مبادلات مالی ایران نمی تواند پاسخگوی برخی نیازهای پولی و بانکی باشد؛ بنابراین درصدد راه اندازی یک سوئیفت ملی به نام سپان بوده که پیش از این در برخی کشورها تجربه شده است.

وی در خصوص پیمان‌های بانکی مرتبط با سپان، گفت: هم اکنون بسیاری از کشورها به دنبال سوئیفت های ملی هستند به طوری که FBSS به عنوان سوئیفت روسیه، سپان به عنوان سوئیفت ایرانی و بریکس به عنوان سوئیفت مشترک میان کشورهای همکار با روسیه راه اندازی شدند.

براساس مطالعات یکی از پژوهشکده‌های داخلی کشورمان، سوئیفت چینی یکی از گزینه‌ها مناسب برای تبادلات بانکی معرفی شده که در آن ۱۲ بانک چینی که حتی درشرایط تحریم هم امکان مبادلات بانکی و تجاری ایران از طریق آن وجود دارد شناسایی شده است. در این بانک‌ها نه سهامدار آمریکایی و نه شعبه‌ای در آمریکا وجود دارد.

رئیس اداره همکاری‌های چند جانبه تجاری مالی وزارت امور خارجه، یادآور شد: دلار زدایی میان کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا یکی دیگر از اهداف ایجاد سپان بوده و در این زمینه باید از مرحله حرف زدن عبور کرد و برنامه ها شکلی اجرایی تر به خود گیرند.

به گفته این مقام مسئول در وزارت خارجه، در حال حاضر شاهد جنگ ارزی میان کشورها هستیم و گزارش‌های منتشره از اتحادیه اوراسیا نشان می‌دهد؛ ۴۱.۶ درصد ذخایر ارزی اوراسیا به صورت دلار است و قزاقستان بیشترین ذخیره ارزی دلاری با ۶۰ درصد را دارد و کمترین ذخیره ارزی دلاری در اختیار روسیه با ۲۲ درصد است و تنها ۳۱.۶ درصد تأمین مالی شرکت‌های عضو با روبل انجام می‌شود.

به گفته منصوری، رمزارزها از ابزار نوین تبادلات بانکی تجاری است که می‌تواند جایگزین دلار شود.

وی تاکید کرد: همه اینها به این معنی است که در کنار شعارهای دلار زدایی، در بخش اجرا هم اعضای اتحادیه باید اقدامات جدی تری انجام دهند.

منصوری جایگزین دلار را در تبادلات ایران با اتحادیه اوراسیا، طلا عنوان کرد و گفت: روسیه رتبه چهارم در ذخایر طلا در دنیا را دارد، قزاقستان نیز از کشورهای دارای ذخایر طلای بالاست که می‌توانند در مبادلات تجاری با ایران از این فلز ارزشمند به جای دلار استفاده کنند.

منصوری افزود: در دوره تحریم‌ها تجارت ما با روسیه و ارمنستان افزایش یافت که نشان می‌دهد تحریم‌های بانکی نمی‌تواند مانعی بر سر راه تعاملات تجاری باشد.

کد خبر 40476

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =