بازار ارز تحت تاثیر فضای روانی تحولات سیاسی

مدیرعامل صرافی توسعه صادرات می‌گوید بازار ارز در روزهای اخیر بیشتر از آنکه تحت تاثیر عوامل بنیادین باشد، تحت تاثیر فضای روانی تحولات سیاسی و احتمال رفع تحریم‌ها قرار دارد.

محسنی بوالحسنی در گفت‌وگو با خبرنگار اگزیم‌نیوز درباره روند نزولی آغاز شده در بازار ارز گفت: بازار در حال حاضر بیشتر از آنکه متاثر از وضعیت ارزی کشور و اطلاعات پایه‌ای یا تحلیل‌های بنیادین یا تکنیکالی باشد، متاثر از فضای سیاسی و توافقات برجامی است.

وی با اشاره به انتظاراتی که نسبت به گشایش‌های احتمالی پس از بازگشت آمریکا به برجام وجود دارد، اظهار داشت: این انتظارات باعث شده تا کسانی که متقاضی ارز هستند، تلاش کنند تا نیازهای اساسی خود را پوشش داده و برای نیازهایی که ضرورت فوری ندارد، دست نگاه داشته و با تامل بیشتری نسبت به خرید اقدام کنند.

مدیرعامل صرافی توسعه صادرات خاطرنشان کرد: از سوی دیگر عرضه کنندگان ارز نیز با چنین نگاه و انتظاراتی که درباره گشایش‌های ارزی پس از بازگشت آمریکا به برجام به وجود آمده، ترغیب شده‌اند تا با سرعت بیشتری ارز خود را در بازار عرضه کنند.

بوالحسنی گفت: در حال حاضر جریانات سیاسی باعث ایجاد انتظارات روانی برای کاهش نرخ ارز شده که این موضوع خود را به شکل شیب ملایم نزولی در بازار نشان می‌دهد. تا مادامی که موضوعات سیاسی و رفع تحریم‌ها به قطعیت نرسیده، نمی‌توان درباره قیمت قطعی و دقیق ارز اظهار نظر کرد.

آمادگی کامل برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان

مدیرعامل صرافی توسعه صادرات سه حوزه اصلی فعالیت این صرافی برای رفع تعهد ارزی صادرکنندگان را تشریح کرد و گفت: ما به عنوان صرافی، خدمات مختلفی را برای بازگشت ارز حاصل از صادرات در چارچوب دستورالعمل‌های بانک مرکزی به صادرکنندگان ارائه می‌دهیم.

وی افزود: ما در حال حاضر شبکه کارگزاری بزرگی را در اقصی نقاط دنیا به ویژه کشورهای همسایه که مهم‌ترین بازارهای صادراتی کشور هستند، ایجاد کرده‌ایم و آماده‌ایم تا ارز حاصل از صادرات صادرکنندگان را به صورت حواله در حساب‌های تراستی یا نقدا در کشورهای هدف صادراتی دریافت و در سامانه نیما از آنها بخریم و رفع تعهد ارزی آنها را انجام دهیم.

وی افزود: از سوی دیگر در بخش واردات در مقابل صادرات نیز آمادگی داریم تا تشریفات قانونی مطابق با مقررات موضوعه بخش نقل و انتقالات ارزی را برای صادرکنندگان و واردکنندگان انجام داده و از این طریق تعهد ارزی صادرکنندگان را رفع کنیم.

بوالحسنی تصریح کرد: حوزه دیگر فعالیت ما مربوط به خرید ارز به صورت اسکناس از صادرکنندگان در سامانه سنا است. ما بدون هیچ محدودیتی در سقف و در کمترین زمان ممکن، اسکناس ارز را از صادرکنندگان خریداری و ما به ازای ریالی آن را به حساب آنها واریز و همزمان با معامله در سامانه سنا، نسبت به رفع تعهد ارزی آنها اقدام خواهیم کرد.

مدیرعامل صرافی توسعه صادرات به آمارهای منتشر شده گمرک درباره افزایش ۸۰ درصدی صادرات در فروردین‌ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اشاره کرد و گفت: سال گذشته به یکباره با شوک شیوع ویروس کرونا و مسدود شدن مرزها مواجه شدیم که این امر به ویژه در سه ماهه نخست سال ۹۹ باعث مختل شدن تجارت و صادرات و واردات شد.

وی ادامه داد: با این حال بتدریج و از تیرماه، با اجرای پروتکل‌های مربوطه، صادرات و واردات به روال عادی خود بازگشت.

بوالحسنی گفت: نباید انتظار داشته باشیم رشد ۸۰ درصدی صادرات در فروردین‌ماه برای کل صادرات در تمام سال رخ دهد زیرا رشد صادرات در اولین ماه امسال، ناشی از مسدود شدن مرزها و سکته در تعاملات بین‌المللی سال گذشته به دلیل شیوع کرونا بود. البته خوشخبتانه امسال این شرایط بهتر شده است و رشد نسبی صادرات دور از ذهن نخواهد بود.

کد خبر 42700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 17 =