تفکیک بانک‌ها از یکدیگر پیش نیاز نقد تخصصی

هرچند نقد سازنده پایه اصلاح و بهبود روند در هر ساختاری است اما در مقابل اظهارنظرهای غیرکارشناسی و کلی گویی در موضوعات تخصصی همچون نظام بانکی این امر می تواند آثار غیرقابل جبرانی بر بدنه اقتصاد به جای بگذارد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، به تازگی نقدهای غیرکارشناسی و به دور از انصاف از نظام بانکی در رسانه ملی در قالب برنامه های پرمخاطب منتشر می شود که علاوه بر تخریب سیمای نظام بانکی، افکار عمومی را نیز دچار حساسیت کرده است.

استاد اقتصاد و پژوهشگر حوزه بانکداری در گفت و گو با پایگاه خبری اگزیم نیوز در این رابطه گفت: در امر تشریح و بازبینی عملکرد بانک ها ضروری است که بانک ها از یکدیگر تفکیک شوند زیرا هر کدام از بانک های دولتی، خصوصی، تجاری، عام المنفعه و توسعه ای قوانین و مقررات متفاوتی دارند که نمی  توان همه آنها را در یک گروه قرار داد و عملکرد آنها را با هم بررسی کرد.

حسین عیوضلو افزود: از آنجا که بانک‌های خصوصی به صورت بنگاهی اداره می شوند، تلاش می کنند هزینه های خود را با بهره گیری از شیوه های مختلف جبران کنند لذا آثار این شیوه ها می تواند چالش هایی را در نظام اقتصادی کشور ایجاد کند.

وی با بیان آنکه می توان با ارزیابی عملکرد بانک ها چگونگی انجام وظایف محوله را تشخیص داد که چه بانکی درست عمل کرده و یا چه بانکی در انجام وظایف محوله عملکرد صحیح نداشته است، تصریح کرد: علت عمده انتقاد به بانک ها در رسانه ها عدم تفکیک عملکرد آنهاست بنابر این در بسیاری از موارد مطروحه حتی خود بانک‌ها مقصر نیستند بلکه مشکلات آنها به نهادهای دیگر مربوط می‌شود.

این استاد اقتصاد، تفکیک موضوعات را پیش نیاز بررسی های اقتصادی دانست و تاکید کرد با وجودی که بانک ها به عنوان نهاد نهایی در ساختار بانکی تابع نهادهای بالادستی هستند اما در جریان بررسی های نادرست و غیراصولی این بانک های خوب هستند که جریمه می شوند نه بانک های بد که انواع خطاها را انجام داده اند؟

وی معتقد است: نه تنها بخش عمده جامعه بلکه بانک مرکزی نیز بانک‌های کشور را موسسه های تجاری می‌دانند و تنها وزارت امور اقتصادی و دارایی است که بین بانک‌ها تفکیک قائل می‌شودَ بنابراین این دیدگاه باید اصلاح شود.

عیوضلو در همین ارتباط خاطرنشان کرد: در خلا تشخیص تفکیک عملکرد بانک‌ها و طراحی مقررات جداگانه برای هر حوزه، بانک‌های بد با سوءاستفاده از فضای ایجاد شده، فعالیت‌های غیرقانونی خود را ادامه می‌دهند و همچنان بانک‌های خوب تنبیه می‌شوند.

به گفته این پژوهشگراقتصادی، هر کارشناسی قبل از مطرح کردن نظر خود باید به این سوال پاسخ دهد که منظورش از بانک، چه بانکی است؛ به عنوان نمونه جذب سپرده در بانک‌های تجاری با بانک‌های توسعه‌ای متفاوت است و عمده سپرده‌ های بانک‌های توسعه ای برخلاف بانک‌های تجاری، منشا دولتی دارد، برخلاف سپرده های بانک‌های تجاری که از منابع مالی مردم تامین می‌شود.

وی گفت: بخش نظارت در بانک مرکزی باید انواع بانک و بانکداری را تعریف کند زیرا در خلا این موضوع ناظران بانک‌ها به کلی گویی روی آورده و اظهار نظرهایی غیردقیق مطرح می‌ کنند.

عیوضلو با اشاره به اینکه بانکداری یکپارچه(core banking)در حوزه اعطای تسهیلات می‌تواند بسیاری از شبهات را در حوزه نظارت برطرف کند، گفت: اگر بتوان سامانه‌ یکپارچه به ویژه در بخش تسهیلات داشت، می‌توان به راحتی جریان تسهیلات را رصد و آثار و نتایج آن را شناسایی و از این طریق از هجمه‌های ناروا به نظام بانکی پیشگیری کرد.

کد خبر 42825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 1 =