چشم انداز مثبت تجارت خارجی

با وجود شدت گرفتن تحریم های ظالمانه نظام سلطه و محدودیت های ناشی از ویروس کرونا که از اواخر سال ۹۸ پیش آمد، کشورمان به بیش از ۱۴۳ کشور جهان صادرات و از ۱۲۳ کشور واردات داشته است.

کارشناس ارشد بازارهای مالی و اقتصاددان در مورد افزایش ظرفیت تجاری کشور با همسایگان و موانع و مشوق‌های آن به خبرنگار اگزیم نیوز گفت: معتقدم که با توجه به تنوع منابع معدنی، انرژی(فسیلی، آبی، بادی، خورشیدی)، آب و هوایی، جغرافیایی، سهولت دسترسی از طریق راه‌های دریایی، زمینی و هوایی به قاره‌های آسیا، اروپا و آفریقا و نیروی جوان متخصص و آماده‌به‌کار، اقتصاد ایران یکی از پرظرفیت‌ترین اقتصادهای دنیا است که کمتر کشوری دارای ویژگی‌های یادشده در کنار هم می‌باشد.

شاهین شایان آرانی افزود: متأسفانه به دلیل تحریم‌های غیرمنصفانه و ضعف در مدیریت اقتصادی به‌صورت یکپارچه و تخصصی، این پتانسیل‌ها به ارزش‌های افزوده لازم تبدیل نشده اند. همچنین توان افزایش ظرفیت تجاری کشور با همسایگان به دلیل کمبودهای مختلف و نیاز این کشورها به ارزش‌های یادشده در کشورمان، بسیار بالا است. به‌عبارتی‌دیگر پتانسیل ایجاد ارزش‌های افزوده دوطرفه ایران با کشورهای همسایه بسیار بالاست که در همین راستا، تحریم‌ها، قوانین و مقررات دست و پاگیر اداری و محدودکننده، موانع متعددی در تحقق پتانسیل‌های این ظرفیت‌های تجاری با همسایگان تلقی می‌شود.

وی بیان کرد: قطعاً مشوق‌های صادراتی و تجاری مالیاتی، ایجاد مناطق آزاد مرزی و قانونمند در مجاورت کشورهای همسایه و رفع تحریم‌ها می‌توانند در توسعه همکاری های تجاری با آنها بسیار مؤثر باشند.

شایان آرانی در خصوص تجارت ترجیحی با همسایگان، گفت: با توجه به پتانسیل‌های بالا برای ایجاد ارزش‌افزوده تجاری دوطرفه با کشورهای همسایه، طبیعی است که اولویت اول زنده کردن ظرفیت‌های تجاری با همسایگان است البته این به آن معنی نیست که ظرفیت‌های تجاری با دیگر کشورها مورد بررسی و شناسایی قرار نگیرند.

وی همچنین به تاثیر احیای برجام بر تجارت خارجی پرداخت و افزود: اگرچه احیای برجام بخش مهمی از محدودیت‌های موجود برای افزایش و فعال کردن پتانسیل‌های تجاری با همسایگان و دیگر کشورهای دنیا را کاهش خواهد داد، ولی کافی نیست زیرا مدیریت اقتصادی کشور باید به‌صورت یکپارچه، طبق استانداردهای بین‌المللی و حرفه‌ای اصلاح و عمل کرده تا بخش مهم‌تر محدودیت‌های اقتصادی برطرف شوند.

شایان آرانی به چشم انداز تجارت خارجی اشاره کرد و گفت: در صورت رفع تحریم‌ها و اصلاح نظام اقتصادی کشور باهم، طبق نکات یادشده، چشم‌انداز تجارت خارجی بسیار مثبت خواهد شد.

وی بیان کرد: در صورت برطرف نشدن تحریم‌ها و اصلاح نظام اقتصادی کشور، چشم‌انداز مثبت است. اما در صورت برطرف شدن تحریم‌ها ولی عدم‌اصلاح نظام اقتصادی کشور، چشم‌انداز کمی مثبت و در صورت برطرف نشدن تحریم‌ها و عدم اصلاح نظام اقتصادی کشور، چشم‌انداز منفی خواهد بود که خلاصه چشم‌اندازها در جدول زیر ارائه شده است:

کد خبر 42976

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 4 =