نقدینگی بلای جان تولید شده است/ بانک‌های توسعه‌ای حامی بخش تولید بوده‌اند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با پیش بینی ماندگاری تحریم‌های اقتصادی آمریکا در قبال ایران؛ گفت: اقتصاد کشور باید به گونه‌ای از داخل تقویت شود که تحریم‌های خارجی نتواند خللی در مسیر رشد اقتصادی و جریان تولید ایجاد کند.

مصطفی طاهری روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص ضرورت جهت‌دهی صحیح به سرمایه در گردش کشور، اظهار داشت: در حالی که در دو دهه اخیر حجم نقدینگی کشور حدود 10 هزار درصد رشد داشته اما در این مدت بخش تولید کشور تنها با 36 درصد رشد مواجه شده است.

نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی با ارائه یک تحلیل، بیان داشت: اگر تولید در کشور هر ساله با روند افزایشی روبرو شده بود، قطعا شاهد این حجم از نقدینگی افسارگسیخته طی 20 سال اخیر در کشور نبودیم.
وی درباره این سوال که بانک‌های توسعه‌ای تا چه میزان در امر هدایت سرمایه در گردش به سمت تولید موفق عمل کرده‌اند، افزود: باید همه بانک‌ها حامی جریان تولید باشند، اما به نظر می‌رسد بانک‌های توسعه‌ای کارنامه قابل قبول تری نسبت به سایر بانک ها داشته‌اند، اگرچه این روند هنوز با نقطه مطلوب فاصله دارد.
این نماینده مجلس یازدهم با انتقاد از عملکرد برخی بانک ‎ها در خصوص عدم تمایل در همکاری با بخش تولید، گفت: متاسفانه برخی از بانک‌ها برای کسب سود بیشتر، ریسک سرمایه‌گذاری بخش تولید را نمی‌پذیرند و در مقابل وارد فضای دلالی، سفته بازی، ساخت و خرید و فروش املاک می‌شوند.
در فضای تحریم نیز می‌توان سرمایه خارجی جذب کرد
وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به ضعف موجود در جذب سرمایه خارجی برای اقتصاد کشور، اظهار داشت: با وجودی که برخی از شرکت‌های خارجی حتی در شرایط تحریمی به خاطر کاهش فضای رقابتی تمایل به سرمایه گذاری در ایران داشتند اما متاسفانه نه تنها بهره گیری از این ظرفیت جدی گرفته نشد بلکه قادر به تبدیل فضای تهدیدآمیز تحریم به فرصت نشدیم.
طاهری در پایان گفت: وقتی در زمان تحریم نتوانسته‌ایم از توان سرمایه گذاری کشورهای دوست خود بهره گیری کنیم به احتمال زیاد در دوران پساتحریم هم قادر به گشایش جدی در جذب سرمایه خارجی نخواهیم بود لذا باید توجه داشت که آمریکا اهرم تحریم را همواره در قبال ایران حفظ خواهد کرد، بنابر این باید اقتصاد کشور تا حدی توانمند شود که تحریم‌های خارجی نتواند مانعی در رشد و تحول بخش تولید ایجاد کند.
کد خبر 43059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =