۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۴۶
سامانه سمات بانک مرکزی رونمایی شد

سامانه متمرکز اطلاعات تسهیلات و تعهدات بانک مرکزی موسوم به سامانه سمات با حضور رئیس کل بانک مرکزی رونمایی شد.

به گزارش اگزیم‌نیوز، این سامانه به منظور استعلام وضعیت اعتباری مشتریان شبکه بانکی قبل از ارائه خدمات تسهیلات صدور دسته چک و یا ضمانت نامه ایجاد شده است.

همچنین ایجاد پایگاه اطلاعاتی جامع برای استخراج گزارش‌های نظارتی و سیاست‌گذاری هدف دیگر از رونمایی از این سامانه است.

با استفاده از این سامانه برخط و با دریافت اطلاعات هویتی مشتریان و همچنین اطلاعات افراد ضامن ضمن اعتبار سنجی افراد از انباشت مطالبات غیرجاری جلوگیری می‌شود.

این سامانه به سامانه‌های دیگری مانند ثبت احوال و سامانه پژواک نیز متصل است و تاکنون در آن ۱۴۵ میلیون رکورد تسهیلاتی و اطلاعات ۳۸ میلیون نفر اشخاص حقیقی ثبت شده است.

سامانه‌های اعتبارسنجی و همه شعب بانکی هم اکنون به این سامانه متصل هستند.

عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی در این مراسم گفت: بسیاری از فسادها در نظام بانکی از نحوه ارائه تسهیلات و معوقات به وجود آمده که این موضوع نظارت بر اعطای تسهیلات را ضروری می‌کند.

وی اضافه کرد: برخی تسهیلاتی که در ۱۰ تا ۱۵ سال گذشته پرداخت شده، هنوز مشخص نیست با چه ضمانت‌هایی و به چه افرادی پرداخت شده است، اما هم اکنون هیچ بانکی نمی‌تواند در این زمینه بهانه داشته باشد.

همتی گفت: اکنون کسی نمی‌تواند بدون کد رهگیری تسهیلات دریافت کند.

وی افزود: راه اندازی این سامانه قدرت نظارت و کنترل بانک مرکزی را بر نحوه پرداخت تسهیلات و دریافت تضامین و افراد ضامن افزایش می‌دهد و این روند را به صورت برخط کنترل می‌کند.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: با رونمایی از این سامانه، نظام پرداخت تسهیلات در کشور به صورت برخط پایش و نظارت می‌شود تا کمتر شاهد مشکلات بانکی و معوقات تسهیلات باشیم.

کد خبر 43078

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =