نااطمینانی از تامین مواد اولیه تولید مشکل اصلی حوزه لوازم‌خانگی است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم‌خانگی با اشاره به تعامل خوب وزارت صنعت با بخش تولید و اقدامات آن در راستای تحقق سال، عمده‌ترین مشکلات بخش تولید را مربوط به به تخصیص ارز، تامین مواد اولیه پتروشیمی و عدم اطمینان تولیدکنندگان از شرایط آینده دانست.

به گزارش روز چهارشنبه اگزیم نیوز از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «عباس هاشمی» در خصوص مشکلات بخش خصوصی ، عمده‌ترین موانع تولیدکنندگان در حوزه لوازم خانگی را مربوط به تخصیص ارز از سوی بانک مرکزی، تامین مواد اولیه پتروشیمی و عدم اطمینان تولیدکنندگان از شرایط آینده عنوان کرد.

وی گفت: عدم اطمینان از قیمت‌ها و استمرار تامین مواد اولیه تولید باعث شده است تا برخی از واحدهای تولیدی نتوانند قراردادهای صادراتی منعقد کنند.

حل مساله قاچاق نیازمند عزم ملی است

دبیرکل انجمن صنایع لوازم خانگی، مساله قاچاق را مشکل دیگر تولید داخل دانست و تصریح‌کرد: در جلسه‌ای که با وزیر صنعت و معاونان وزارتخانه داشتیم این موضوع مطرح شد؛ برای حل و رفع مشکل قاچاق نیاز به یک عزم ملی و جمعی است و همه مبادی ورودی از جمله مناطق آزاد و ویژه نیز باید مورد توجه قرار گیرند.

هاشمی، یکی دیگر از نیازهای تولید در حوزه لوازم خانگی را امکان برنامه‌ریزی برای ارتقای کیفی و کمی محصولات اعلام کرد و یکی از پیشنهادات فعالان این حوزه را تثبیت ممنوعیت ورود کالاهای نهایی مشابه تولید داخل خواند و افزود: با توجه به ظرفیتی که در قانون حداکثر حمایت از تولید داخل وجود دارد و با توجه به اختیارات وزارت صنعت در این زمینه، پیشنهاد دادیم که این ممنوعیت در برنامه هفتم توسعه و برای حداقل یک دوره پنج ساله ادامه یابد.

پیگیری وزارت صنعت در راستای حمایت از تولید

وی در ادامه با تایید نقش دیگر دستگاه‌های مرتبط با حوزه تولید، همکاری بیشتر آن‌ها را یکی از نیازهای تحقق شعار سال عنوان کرد و با اشاره به تعامل خوب وزارت صنعت با بخش تولید، گفت: شعار امسال در رابطه با پشتیبانی و مانع زدایی از بخش تولید است و معاونت طرح و برنامه وزارت صنعت برنامه‌ خوبی را برای سال ۱۴۰۰ در این زمینه تدوین کرده است.

هاشمی ادامه‌ داد: با ورود رزم‌حسینی به وزارت صنعت و اجرای مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت برای استفاده واحدهای تولیدی از ارز حاصل از صادرات، بسیاری از مشکلات حوزه تولید را برطرف کرد و به‌تازگی نیز مصوبه‌ای در راستای تسهیل اخذ مجوز از سازمان حفاظت محیط زیست ابلاغ شد که اقدامات خوب و موثری در جمایت و رفع موانع از حوزه تولید است.

براساس این گزارش، در حالی که سال گذشته برای تولید ۱۲ میلیون دستگاه لوازم‌خانگی در کشور برنامه‌ریزی شده بود، اما این آمار از مرز ۱۴ میلیون دستگاه گذشت و نسبت به سال ۹۸ رشد ۷۱ درصدی ثبت کرد که رکوردی در این صنعت بود.

به گفته مسوولان، برای سال ۱۴۰۰ نیز افزایش تولید در مقایسه با سال ۹۹ و همچنین صادرات محصولات لوازم‌خانگی برنامه‌ریزی شده است.

کد خبر 43104

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =