زنگنه: اگر تحریم نبود، سرمایه گذاری‌ها در صنعت نفت ۲ برابر می‌شد

وزیر نفت گفت: اگر تحریم‌های اعمالی علیه ایران نبود و امکان استفاده از فاینانس، تامین منابع مالی و سرمایه‌گذاری خارجی را داشتیم قطعا سرمایه گذاری‌ها در صنعت نفت ۲ برابر می‌شد.

به گزارش روز پنجشنبه اگزیم نیوز، در شصت و هشتمین برنامه افتتاح طرح‌ها، با فرمان ویدیوکنفرانسی رییس جمهوری، طرح‌های ملی صنایع پتروشیمی وزارت نفت در دو استان خوزستان و بوشهر با ایجاد اشتغال برای ۲ هزار و ۴۵۴ نفر درحال بهره برداری است.

در این برنامه بیژن زنگنه با اعلام اینکه عمده سرمایه‌گذاری‌ها در صنعت نفت متکی بر ظرفیت‌های داخلی است و «امروز سه طرح افتتاح می شود»، درباره افتتاح طرح در مسجد سلیمان، افزود: بسیار خرسندم که در این محل طرحی به ظرفیت یک میلیون و ۷۶۰ هزار تن اوره آمونیاک با سرمایه گذاری ۸۵۰ میلیون دلار به بهره برداری می رسد.

وی اظهار داشت: ارزش محصولات این طرح که صنایع پایین دستی را در بر می‌گیرد سالانه ۲۹۰ میلیون دلار است.

وزیر نفت اضافه کرد: ما اجازه و موافقتی برای ایجاد پالایش در مسجد سلیمان متکی بر گازهای همراه نفت هم داده ایم که امیدواریم به اجرا برسد تا در این منطقه که مهد تولد صنایع نفت ایران است و مردم آن به سرمایه گذاری نیاز دارند، سرمایه گذاری بیشتری صورت گیرد.

زنگنه اظهار داشت: طرح دوم، طرح متانول پتروشیمی سبلان است که سرمایه گذاری آن از طریق گروه انرژی سپهر و پترو فرهنگ صورت گرفته است.
وزیر نفت خاطرنشان کرد: ظرفیت این طرح تولید در سال ۱.۶۵ میلیون تن متانول با سرمایه گذاری ۴۰۶ میلیون دلار در منطقه عسلویه است که محصولات آن کاملا صادراتی و حجم آن سالی ۴۱۰ میلیون تن خواهد بود.
وی با بیان اینکه با بهره برداری از این طرح، ظرفیت تولید متانول کشور به ۱۴ میلیون تن در سال می رسد، گفت: با طراحی انجام شده و با توجه به متانول در اختیار، پنج میلیون تن از این متانول وارد زنجیره تولید پروپیلن می شود و به تولید داخل اضافه خواهد شد.
زنگنه اظهار داشت: به پروپلین نیاز بسیار زیادی داریم زیرا براساس تصویب دولت قرار است تا خط پروپیلن از عسلویه به شمال شیراز کشیده شود و نیز باید بازار خارجی متانول را متعادل کنیم.
وی با اشاره به طرح سوم از مجموعه افتتاح طرح‌های امروز گفت: طرح سوم طرح پنتتان و هگزان اکسیر حلال است که سرمایه گذاری آن ۴۸ میلیون دلار با ظرفیت ۵۰ هزار تن در سال است.
زنگنه خاطرنشان کرد: در واقع با افتتاح این طرح ها، ۱۰ طرح از بسته طرح های جهش دوم باقی می ماند که تا پایان سال ۱۴۰۰ و بخشی از آن در اوایل سال ۱۴۰۱ به نتیجه می رسد و تولید پتروشیمی به ۱۰۰ میلیون تن که هدف برنامه است، خواهد رسید.

کد خبر 43127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =