راه علاج کاهش نرخ تورم در خارج از کشور نیست

عضو هیأت رییسه مجلس شورای اسلامی، وجود ریشه تورم در کشور را مربوط به تلاش یک جریان بی ثبات کننده در بازار معرفی کرد و گفت: با وجودی که راه علاج کاهش نرخ تورم، در خارج از کشور نیست اما چون نان عده‌ای از ایجاد گرانی و نوسانات بازار ارز می گذرد، چندان علاقه ای به کاهش نرخ تورم در کشور نیست.

حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر ضرورت تلاش برای مهار پایدار تورم در کشور تاکید کرد و اظهار داشت: از آنجا که ریشه بخش عمده‌ از مشکلات اقتصادی کشور از جمله تورم داخلی است، نباید برای حل آنها چشم امید به خارج داشت.
وی در همین ارتباط به تبعات نامطلوب نوسانات نرخ ارز بر تشدید نرخ تورم اشاره کرد و گفت: باید با افزایش ساخت داخل کالاهای تولیدی، وابستگی به ارز را کاهش داد تا در زمان تغییرات ناگهانی نرخ ارز، قیمت خودرو و یا لوازم خانگی بیش از پیش گران نشود، البته نکته تأمل برانگیز در این نوسانات آنجا است که با کاهش قیمت ارز کالاهای گران شده نه تنها بدون تغییر فروخته می شوند بلکه گاهی افزایش نرخ مجدد نیز پیدا می‌کنند.
این عضو کمیسیون اقتصادی با انتقاد از برخی صاحبان صنایع که تلاشی برای تعدیل قیمت محصولات تولیدی با وجود کاهش نرخ ارز انجام نمی دهند، عنوان داشت: با وجودی که بخش عمده‌ای از تجهیزات مورد نیاز ساخت خودرو از داخل تامین و تولید می‌شود، اما شاهد هستیم با افزایش قیمت ارز، شرکت های خودروساز یکباره قیمت تمام شده محصولات خود را تا چندین درصد افزایش می‌دهند.
وی که درباره  ضرورت توجه دولت به رفع موانع در بخش صادرات سخن می گفت، افزود: جدا از رفع نارسایی ها، تقویت توان صادراتی کشور و توسعه حضور در بازارهای خارجی تنها با افزایش کیفیت محصولات تولیدی و به روزسازی استانداردهای کالاهای تولیدی میسر است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس ادامه داد: بازاریابی اصولی دومین قدم برای ورود به عرصه صادرات است به طوری که گاهی اوقات می‌توان با عرضه رایگان محصولات ایرانی به کشورهای هدف، معرف اجناس دارای مزیت رقابتی بود. 
این عضو هیات رییسه مجلس یازدهم با انتقاد از بی توجهی به ظرفیت بازار کشورهای همسایه، بیان داشت: در حالی که شبکه بازاریابی چین با طی مسافت هزاران کیلومتر، خود را به بازار مصرف عراق می‌رساند و تلاش دارد که سهم خود را در این بازار بیش از پیش افزایش دهد، اما دستگاههای مسئول در توسعه صادرات هنوز نتوانسته‌اند سهم خود را در بازار عراق توسعه دهند.
محصولات صادراتی ایران ضعف بسته‌بندی دارند
موسوی لارگانی با مهم خواندن نقش «بسته‌بندی» در توسعه کالاهای صادراتی، گفت: تولیدکنندگان و صادرکنندگان ایرانی باید بسته‌بندی محصولات خود را اصلاح کنند و از این طریق سهم خود را در بازارهای هدف افزایش دهند.
وی تأکید کرد: ظرفیت صادرات محصولات غیرنفتی در کشور به حدی بالاست که اگر به آن توجه شود، پس از مدت کوتاهی می‌توان وابستگی به درآمد نفت را از بین برد و به نوعی با پیشگیری از فروش نفت، سوخت‌های فسیلی را برای نسل‌های آینده ذخیره کرد.
این عضو هیات رییسه پارلمان در پایان با ابراز تأسف از عدم نظارت بر قیمت محصولات ساخت داخل، گفت: با وجودی که در سال‌های قبل تنها در ابتدای فروردین قیمت محصولات تغییر می‌کرد، اما اکنون شاهدیم که هر ماه قیمت اجناس تغییر می کند و حتی زمانی که مسئولان بر ضرورت تثبیت قیمت یک محصول خاص تأکید می‌کنند، همان محصول مجددا در بازار گران می‌شود.
کد خبر 43152

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =