سهم ایران از بازار منطقه تنها دو درصد است

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی پیش بینی کرد که با گسترش کریدور ریلی جنوب - غرب ایران، در آینده نزدیک کشور چین برای ارسال کالاهای خود به اروپا مسیر خاورمیانه را انتخاب کند.

مجتبی یوسفی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص ضرورت توسعه مسیر ریلی بین ایران و عراق، گفت: یکی از موضوعاتی که در دیپلماسی خارجی کشورها مورد توجه جدی قرار می‌گیرد، توسعه و ایجاد کریدورهای ارتباطی مختلف است. 
نماینده مردم اهواز در مجلس اضافه کرد: به طور معمول کشورهای مختلف تلاش می‌کنند تا با ایجاد مسیرهای متعدد حمل و نقلی، مبادلات تجاری دیگر کشورها را به داخل مرزهای خود بکشند و از این طریق کشورهای دیگر را به خود وابسته کنند.
عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به ضرورت توجه به توسعه مسیرهای حمل و نقلی در اروپا، افزود: این موضوع تا حدی در رونق اقتصادی کشورهای دنیا تاثیر دارد که برخی از کشورهای اروپایی برای تقویت و ایجاد منابع درآمدی جدید، با تقویت
امکانات لجستیکی ود که نقش زیادی در زنجیره تأمین دارد، وظیفه جابجایی یک مرسوله و رساندن آن به دست گیرنده نهایی را با هدف کسب درآمد فراهم کرده اند.
یوسفی در همین ارتباط با تأکید بر موقعیت جغرافیایی منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ایران در موقعیتی قرار دارد که اقتصاد بزرگی همچون چین برای اتصال به بازارهای جهان نیاز به عبور از مسیر تجاری ایران دارد. مسیر ریلی شملچه-بصره می‌تواند زمان ارسال کالاهای چینی به جنوب و شرق اروپا را به طور محسوسی کاهش داده و کریدور ارتباطی ایران-عراق-سوریه به عنوان یک مسیر مطمئن؛ مورد استفاده این ابرقدرت اقتصادی قرار بگیرد.
خط آهن شلمچه-بصره موجب آبادنی جنوب غرب ایران می‌شود
وی در ادامه و پس از تشریح ویژگی های خط ریلی شملچه-بصره در تسهیل تردد زائرین ایران و عراق، گفت: ارتباط ریلی با عراق، ضمن ایجاد رشد محسوس در مناطق جنوبی و جنوب غربی کشور، ایران را به بازار میلیونی منطقه متصل خواهد کرد و همین امر موجب توسعه صادرات محصولات ایرانی خواهد شد.
این نماینده مجلس با ابراز تأسف از عدم توجه به حضور در بازار کشورهای همسایه، افزود: با وجودی که ایران با ۱۵ کشور منطقه ارتباط دارد و جمعیت ۷۰۰ میلیونی آنها می‌تواند نقش زیادی در افزایش صادرات ایران فراهم کند، اما نارسایی های موجود در توسعه مراودات اقتصادی کار را به جایی رسانده که تنها قادر به بهره گیری از دو درصد بازار منطقه هستیم.
کد خبر 43154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =