مناطق آزاد تجاری تاکنون نقش زیادی در توسعه اقتصادی کشور نداشته اند

کارشناس حوزه اقتصاد معتقد است: با وجود فرصت ها و مزایای متنوع اقتصادی در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، این مناطق تاکنون نتوانسته اند تأثیر زیادی در توسعه امور تجاری بخصوص رونق صادرات داشته باشند.

شاهین شایان آرانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز در خصوص ضرورت اعمال سیاست‌های تشویقی برای افزایش صادرات کشور، افزود: به طور معمول کشورهایی که قصد ایجاد رونق در حوزه‌های مختلف اقتصادی با تدوین استراتژی های کلان دارند، باید برای مدت مشخصی یک سلسله مشوق های لازم را برای بخش های مختلف اقتصادی اعم از تولید و صادرات در نظر بگیرند. برای مثال کشوری که قصد دارد صادرات خود را رونق دهد، با اعطای مجوز تلاش می‌کند که صدور کالا را تسهیل کند.

این استاد دانشگاه تأکید کرد که هرچند قاعده مشخصی برای اعطای مشوق های صادراتی از سوی کشورها وجود ندارد اما به طور معمول طراحان اقتصادی تعیین می‌کنند که کدام بخش از حوزه تولید و یا تجارت برای چه مدتی نیاز به حمایت و دریافت مشوق دارد.

شایان آرانی اظهار داشت: اگر مشوق های صادراتی از یک مسیر کارشناسی و در یک فضای بروکراتیک حداقلی اعطا شود، به طور حتم می‌تواند تاثیر مثبتی در توسعه صادرات داشته باشد، اما باید توجه داشت که برای ایجاد رونق در امر صادرات؛ نباید تنها به اعطای یک سلسله مجوز و پرداخت تسهیلات اکتفا کرد.
وی تصریح کرد: یک مجموعه کارشناسی باید عملکرد بخش‌هایی که مشوق صادراتی دریافت می‌کنند را مورد بررسی و پایش قرار دهد تا اگر ثابت شد بخش مذکور توانسته در امر صادرات حرکت روبه جلو داشته باشد، اعطای تسهیلات صادراتی تداوم یابد.
هزینه رسوب کالا در گمرک به پای مصرف کننده نوشته می‌شود
این کارشناس حوزه اقتصاد در پاسخ به این سوال که «رسوب کالا» در گمرکات کشور چه آسیبی به اقتصاد کشور وارد می‌کند، اظهار داشت: هر زمان که یک کالا در گمرک کشور اجازه ترخیص پیدا نکند، ضرر این اتفاق به بخش های مختلف اقتصاد تسری پیدا خواهد کرد که یکی از عمده ترین هزینه‌های مربوط به نگهداری انواع کالا در گمرکات، در نهایت به مصرف کننده تحمیل می شود.
وی در بخش دیگری از این گفت و گو با تشریح برخی از دلایل تشکیل مناطق آزاد تجاری، افزود: هنگامی که وجود برخی از قوانین و مقررات دست و پاگیر سرزمین اصلی مانع از توسعه فعالیت اقتصادی بخصوص افزایش صادرات می‌شود، کشورها تصمیم می‌گیرند با ایجاد این مناطق، فرآیندهای مراودات تجاری خود با دیگر کشورها را کوتاه کنند.
آرانی تأکید کرد: اما زمانی مناطق آزاد تجاری می‌توانند به توسعه صادرات کمک کنند که مدیریت همراه با کارشناسی در آنها حاکم باشد، به این معنا که این مناطق هماهنگی لازم را با سرزمین اصلی خود داشته باشند.
این کارشناس حوزه اقتصاد اعتقاد دارد: بعد از گذشت سالها از تأسیس مناطق آزاد تجاری، هنوز هماهنگی مناسبی بین مدیریت این مناطق با سرزمین اصلی که می توانست نقش زیادی در توسعه مراودات تجاری و افزایش صادرات کشور داشته باشد؛ فراهم نشده و حرکت روبه جلو در این مناطق دیده نمی شود.
براساس این گزارش، معاون اقتصادی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی بتازگی تراز تجاری این مناطق در سال ۹۹ را بیش از ۱۰ میلیارد و ۱۵۴ میلیون دلار اعلام کرده و گفته است: میزان صادرات از مناطق آزاد در سال گذشته ۸۵۴ میلیون دلار بوده است.
کد خبر 43219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 8 =