مناطق آزاد تبدیل به مبادی ورود انواع کالا شده‌اند

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ضمن تشریح برخی از دستاوردهای «مناطق آزاد تجاری»، گفت: با وجودی که کارهای زیربنایی و زیرساختی خوبی در این مناطق با هدف تقویت بخش صادرات و تولید کالا انجام شده اما این مناطق تاکنون نتوانسته‌اند نقش موثری در بهبود شرایط اقتصادی و رونق صادرات کشور ایفا کنند.

مهدی طغیانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با تشریح دلایل تشکیل«مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی»، اظهار داشت: این مناطق قرار بود با تسهیل قوانین تجاری بستر تحقق اهداف توسعه‌ای در صادرات را پیگیری کرده و به نتیجه برسانند که متاسفانه این امر تاکنون نه تنها عملیاتی نشده بلکه مناطق آزاد تجاری از هدف اصلی خود دور شده‌ و در عمل تبدیل به محل واردات انواع کالا و فعالیت‌های گردشگری شده‌اند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه و با آسیب شناسی بحث اعطای مشوق های صادراتی، افزود: زمانی ارایه مشوق های دولتی در تحقق اهداف مناطق آزاد تجاری موثر خواهند بود که صرف سرمایه‌گذاری در بخش تولید شوند اما امروز بیشتر سرمایه‌گذاری ها در بخش‌های غیرتولیدی متمرکز شده‌ که می‌توان مدعی شد که این مشوق ها در عمل تاثیری در افزایش صدور کالا از این مناطق به خارج نداشته اند.

وی معافیت ۲۰ ساله مالیات بر درآمد و دارایی، معافیت دائمی مالیات بر ارزش افزوده و فروش در منطقه، معافیت دائمی مالیات بر ارزش افزوده صادرات کالا و خدمات تولیدی، امکان ورود موقت کالا و نگهداری جهت توزیع، ترانزیت و صادرات مجدد، امکان مبادلات بازرگانی با سایر مناطق آزاد تجاری - صنعتی و ویژه اقتصادی، معافیت ثبت سفارش درصدی از مواد اولیه خارجی به کار رفته در محصولات تولیدی را برخی از مشوق های مناطق آزاد تجاری برای فعالان در این مناطق عنوان کرد.

مجلس پیگیر بحران رسوب کالا است

وی در بخش دیگری از این گفت و گو به مشکلات ناشی از افزایش «رسوب کالا» در گمرکات انتقاد کرد و گفت: باید علل رسوب کالا در گمرک شناسایی شود، ضمن آنکه بنده به عنوان نماینده مجلس این موضوع را از شخص وزیر امور اقتصادی و دارایی پیگیری کردم و منتظر ارائه توضیحات ایشان در زمان مقرر، هستم.

براساس این گزارش برخی فعالان بخش خصوصی از ترخیص نشدن کالاهایشان که اتفاقاً فاسدشدنی هم هستند، خبر می‌دهند اما مسئولان گمرک رسوب کالا در بنادر را تکذیب کرده و می‌گویند: رسوب کالاهای اساسی در گمرک صحت نداشته و برای ترخیص کالاهای اساسی مشکلی وجود ندارد.

«محمدرضا مودودی» سرپرست سازمان توسعه تجارت پیشتر گفته بود که بخش‌های دولتی هیچگاه برای واردات کالاهای اساسی و فاسدشدنی مانع‌تراشی نمی‌کنند. او همچنین تاکید کرده بود که باید میان واردکنندگان واقعی و کسانی که کالاهای ممنوعه را وارد کرده‌اند و امروز به دنبال فشار آوردن به گمرک برای ترخیص این کالاها هستند، تفاوت قائل شد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس در پایان با انتقاد از نارسایی های موجود در شبکه توزیع کالای کشور، گفت: در حال حاضر نیمی از قیمت تمام شده محصولات برای فروش، صرف توزیع کالا می‌شود که این روش غیراقتصادی و هزینه بر است و ادامه این روند منجر به تضعیف تولیدکنندگان خواهد شد که باید اصلاحات لازم برای حل آن از سوی دولت صورت گیرد.

کد خبر 43231

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 10 =