دهلی : ایران در توسعه میدان گازی فرزاد ب با هند همکاری خواهد کرد

آریندام باغچی سخنگوی وزارت امور خارجه هند روز دوشنبه در اظهاراتی بیان کرد که ایران می‌خواهد با هند در مراحل بعدی توسعه میدان گازی فرزاد ب همکاری کند.

به گزارش اگزیم نیوز به نقل از نشریه "تایمز او ایندیا"، سخنگوی وزارت خارجه هند در یک نشست مطبوعاتی گفت: ایران تصمیم گرفته میدان گازی فرزاد ب را خودش توسعه دهد و در مراحل بعدی توسعه این پروژه با هند همکاری خواهد کرد. مشارکت کنسرسیوم هند درحال انجام است و ما با مقامات ایرانی در ارتباط هستیم. 
ایران هفته پیش تصمیم گرفت تا پروژه توسعه میدان گازی ب را به یک شرکت ایرانی بدهد و با آن یک قرارداد ۱.۷ میلیارد دلاری امضا کند.  
قرارداد توسعه میدان مشترک فرزاد ب با حضور بیژن زنگنه وزیر نفت، بین شرکت ملی نفت (کارفرما) و شرکت پتروپارس (پیمانکار) به امضا رسید. 
اما رسانه‌های هند هفته گذشته با انتشار تحلیل‌های خود، واگذاری این میدان نفتی به یک شرکت ایرانی را عملا خروج هند از این پروژه ارزیابی کرده بودند. 
خبرگزاری " پی تی آی" هند سال ۲۰۱۹ در گزارشی اعلام کرده بود که امضای قرارداد توسعه میدان گازی فرزاد ب می‌تواند به دولت نارندرا مودی نخست وزیر هند کمک کند تا دارایی‌های جهانی خود در زمینه امنیت انرژی را افزایش دهد. این قرارداد همچنین می‌تواند سهم گاز در بازار انرژی هند را از ۶.۵ به ۱۵ درصد افزایش دهد. 
شرکت او ان جی سی ویدش پیش از این نیز به دلیل تحریم‌های آمریکا توسعه میدان گازی فرزاد ب را به تعویق انداخته بود. 
براساس این گزارش، کنسرسیومی متشکل از شاخه خارجی شرکت نفت و گاز طبیعی هند(OVL)، ایندیان اویل (IOC) و اویل ایندیا در سال ۲۰۰۸ به کشف گازی فرزاد ب کمک کردند اما به دلیل تحریم‌های غرب علیه ایران، برای استخراج گاز از آن درخواستی مطرح نکردند. 
در سپتامبر ۲۰۱۴، ایران با اشاره به تاخیر شرکت‌های هندی در توسعه میدان فرزاد ب، این میدان را در فهرست میادینی قرار داد که قرار است برای آن‌ها مناقصه برگزار شود. در آوریل ۲۰۱۵، تیمی از وزارت نفت هند به ایران سفر کرد تا با مقامات کشور برای انعقاد قرارداد توسعه این میدان گفت وگو کند. 
مذاکرات ایران و هند پیرامون این میدان گازی در چند سال گذشته ادامه داشته است. 
میدان گازی فرزاد ب یکی از میدان‌های گازی ایران است که در سال ۲۰۱۲ کشف شد و تولید گاز طبیعی و میعانات گازی آن از سال ۲۰۱۳ آغاز شد. حجم ذخیره این میدان ۲۱٫۷ تریلیون فوت مکعب است که حدود ۶۰ درصد آن قابل استخراج است. ظرفیت تولید این میدان حدود ۱٫۱ میلیارد فوت مکعب در روز است. 

کد خبر 43236

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =