متولیان غیرکارشناس مانع صادرات فرش دستباف

یک کارشناس حوزه فرش، مهمترین مشکل صادرات فرش را در حال حاضر واگذاری امور به متولیان کارنابلد و غیرکارشناس به صورت مقطعی ذکر کرد و گفت: عدم ثبات قوانین و بهره گیری از نظرات کارشناسان و متخصصان این بخش از دیگر موانع رشد و شکوفایی این هنرصنعت در کشور است.

ژیلا رسام عربزاده روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار اگزیم نیوز؛ با اشاره به نقش مهم این هنرصنعت در تقویت و افزایش درآمد صادرات غیرنفتی کشور، افزود: از آنجا که فرش یکی از محصولات و کالاهای تولیدی دارای سهم بالا در تجارت خارجی کشور و از معدود هنرهای چند بُعدی است که ریشه‌دار بودن آن در فرهنگ ایرانی ثابت شده، توجه به ایجاد زیرساخت های لازم برای گسترش سهم این هنرصنعت در اقتصاد کشور ضروری است.

وی یکی از دغدغه‌های بزرگ حال حاضر صادرات فرش ایران را عرضه فرش‌های بی کیفیت و نامرغوب کشورهای دیگر با نام فرش دستباف ایران ذکر کرد و گفت: تداوم این روند در بازارهای جهانی، به طور قطع به بازار صادرات فرش دستباف ایران خدشه وارد خواهد کرد.

وی که در خصوص جایگاه بالای این هنرصنعت در ایران و دنیا سخن می گفت، تاکید کرد: فرش، نماد فرهنگ ایرانی و برآمده از احساسات پاک نیاکان ماست که هر گره از آن را می‌توان الهامی از فرهنگ ناب ایرانی دانست که بیننده را در وادی خلوص احساسات به بی‌نهایت می‌رساند و همین ویژگی‌های منحصربه‌ فرد فرش دستباف ایرانی را از دیگر هنرها متمایز می‌کند.

عربزاده با بیان اینکه در هنر فرش، موضوع اقتصاد و کسب درآمد وجه غالب نیست، ادامه داد: هنرمند با بافت فرش، بنیان اقتصادی پویا و ارزشمندی را بنا می‌گذارد که اگر دست‌اندرکاران این حوزه بتوانند مدیریت صحیحی روی این محصول هنری و فرهنگی داشته باشند و نگاه‌شان به موضوع صادرات اصلاح شود، قطعاً این هنرصنعت رشد پایدار و بی‌نظیری در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

این فعال حوزۀ فرش با اشاره به مزیت‌های صادرات هدفمند این محصول، تصریح کرد: صادرات فرش، یک اقدام تجاری صرف نیست چرا که در کنار رونق اقتصادی و درآمدزایی و ارزآوری، فرهنگ اصیل ایرانی را اشاعه می‌دهد که همین موضوع نیز از اهمیت بالایی برخوردار است زیرا این امر می تواند جدا از معرفی کامل این هنرصنعت به علاقه مندان، باعث توسعه مراودات فرهنگی ما با دیگر ملل و کشورهای جهان شود.

عربزاده با بیان اینکه افزایش هزینه تولید فرش دستباف نیز معضلاتی را در عرضه و صادرات این هنرصنعت ایرانی ایجاد کرده است، گفت: عدم توجه به گسترش بازارهای جدید و مطالعه دقیق کارشناسی از تقاضا و سلیقه‌های مختلف بازارهای  جهانی و ناآشنایی با فرهنگ دیگر کشورها یا ناآگاهی از سلیقه مشتریان خارجی سبب شده که نتوانیم متناسب با نیاز متقاضیان تولید کنیم و بازار خود را توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه رقبای خارجی، دلالان و واسطه‌های فعال در صادرات فرش موانع زیادی را تاکنون برای تجار ایرانی ایجاد کرده ‎اند، تاکید کرد که با وجود اعمال تحریم‌های ظالمانه از سوی غرب بویژه آمریکا و کاهش صادرات فرش، هنوز هم این هنرصنعت ایرانی دارای رتبه اول در جهان است که برای افزایش صادرات و حضور در بازارهای هدف باید راهبردهای مناسب و دقیق از سوی دستگاههای ذیربط تدوین و اجرا شود.

عربزاده درپایان گفت: اگاهی از میزان تجارت فرش جهان و سهم ایران از آن می تواند عامل مهمی در برنامه ریزی کشور در تامین نیاز بازارهای خارجی و هدف این کالا باشد.

کد خبر 43460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 14 =