برای افزایش سهم ایران از تجارت منطقه باید بیشتر تلاش شود

یک کارشناس حوزه اقتصاد با گلایه از عدم تعامل حوزه تجارت ایران با کشورهای منطقه گفت: با وجود نیاز بالای کشورهای منطقه به انواع محصولات تولیدی و عدم حضور کالاهای ایرانی در بازارهای منطقه، آنها بخش عمده نیاز خود را از کشورهای دیگر وارد می‌کنند.

حمیدرضا صالحی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، یکی از مهمترین راهکارهای خروج از وضعیت فعلی را گسترش هرچه بیشتر همکاری ها و تعاملات تجاری با کشورهای همسایه ذکر کرد و افزود: بی توجهی به حل نارسایی های تجاری با کشورهای همسایه کار را به جایی رسانده که سهم ایران از بازار منطقه بسیار تنزل یافته که باید با اصلاح این روند از سوی دستگاههای ذیربط، سهم خود را از بازار منطقه بیش از پیش افزایش دهیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی که درباره معضلات پیش روی صادرکنندگان سخن می گفت: اظهار داشت: برای مثال با وجودی که کشور عراق بیش از یکهزار کیلومتر با ایران مرز دارد، داشتن ویزا را برای تجار ایرانی الزامی کرده است در حالی که این درخواست برای تجار سایر کشورها اعمال نمی شود.

صالحی در پاسخ به این پرسش که «رفع تعهد ارزی صادرکنندگان» در چه وضعیتی قرار دارد، تصریح کرد: با وجود اهمیت مصوبات ارزی و رعایت ضرورت بازگشت ارز حاصل از صادرات تاکنون بخش عمده ای از مشکلات صادرکنندگان رفع شده و شاید تنها پنج درصد از نارسایی های قبلی باقی مانده باشد.

رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران اضافه کرد: هیچیک از صادرکنندگان قصد ندارند که ارز خود را در خارج از کشور نگه دارد و تمام صادرکنندگان به تعهدات خود پایبند هستند اما متاسفانه مسأله رفع تعهد ارزی در دوره‌ای به جای فضای گفتمان و تعامل، با روش بگیر و ببند دنبال شد که این امر نارضایتی های را بدنبال داشت.

صالحی در پایان در خصوص مبادلات تجاری برپایه ریال و احتمال اتهام پولشویی به صادرکنندگان، گفت: عمده صادرکنندگان مبادلات بانکی خود را برپایه قوانین (گروه ویژه اقدام مالی پولشویی)

"اف.ای.تی.اف" انجام می‌دهد بنابراین باید تلاش کنیم ضمن ایجاد تعامل اقتصادی با دیگر کشورها برپایه «پیمان واحد مالی» دو سویه کار و با دادوستد ارزهای دو کشور؛ صورتحساب تطبیقی ارزهای رایج مهم جهان را دریافت کنیم.

کد خبر 43492

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 15 =