۳۷۰ میلیارد تومان برای آبرسانی به عشایر کشور اختصاص یافت

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: ۳۷۰ میلیارد تومان در بودجه سال ۱۴۰۰ برای آبرسانی به سامانه‌های عشایر و ۵۰۰ میلیارد تومان نیز برای ارتقای شاخص‌های مناطق عشایری در کشور اختصاص یافته است.

به گزارش اگزیم نیوز، شاپور علایی مقدم روز یکشنبه در بازدید از محلات عشایری منطقه سه قلعه شهرستان سرایان که با حضور نماینده مردم فردوس، طبس، سرایان و بشرویه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی انجام شد، با اشاره به تعامل مجلس و سازمان امور عشایر افزود: ۵۰۰ میلیارد تومان هم برای بهداشت و تجهیز و نوسازی مدارس عشایری در بودجه سال جاری مصوب شده است.

وی بیان کرد: بارش‌های سال آبی جاری نسبت به سال گذشته ۵۲ درصد کاهش داشته و این گرمای هوا، تبخیر آب و کمبود علوفه شرایط را برای عشایر سخت کرده است.

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: خشکسالی امسال طی ۵۳ سال گذشته بی‌سابقه بوده که مشکلات زیادی را به وجود آورده و ۱۴۰۰ سال سختی برای عشایر به خصوص عشایر خراسان جنوبی است.

وی از اختصاص سهمیه جو با قیمت دولتی به عشایر خراسان جنوبی خبر داد و گفت: این برنامه از هفته آینده در استان محقق خواهد شد.

علایی مقدم اظهار داشت: هفت میلیون تن ظرفیت تولید علوفه مراتع عشایری است که سالانه استفاده می‌شود و امسال با کاهش بارندگی ۱،۶ میلیون تن کاهش علوفه مرتع را داشته‌ایم.

وی با اشاره به موضوع آبرسانی به روستاهای عشایری گفت: روزانه هفت میلیون و ۲۰۰ هزار لیتر آبرسانی سیار به این روستاها با ۷۵۰ دستگاه کامیون در کل کشور انجام می‌شود.

رییس سازمان امور عشایر بیان کرد: به منظور حمایت از جامعه عشایری، خرید تضمینی دام عشایر خراسان جنوبی از فردا (دوشنبه) آغاز می‌شود و تلاش ما این است که بخشی از مشکلات عشایر را با خرید تضمینی دام سبک حل کنیم.

وی افزود: دام زنده ترکیبی عشایر به ازای هر کیلوگرم ۴۵ هزار تومان خریداری خواهد شد و به ازای هر کیلوگرم دام زنده مقدار سه کیلوگرم جو یارانه‌ای در اختیار عشایر قرار می‌گیرد که با محاسبه این قیمت خرید دام ۵۷ هزار تومان می‌شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جزو استان‌های گروه یک کشور در مورد خشکسالی و کمبود بارندگی است گفت: در بازدید از محلات عشایری استان مشکلات تامین علوفه، خرید تضمینی دام و پرداخت تسهیلات ارزان‌قیمت همچنین خدماتی از قبیل راه، آب، سوخت‌رسانی و آبرسانی به عشایر بررسی شد و در مرکز تصمیم‌گیری می‌شود.

علایی مقدم تامین برق عشایر را بسیار مهم دانست و اظهار داشت: هرچند برق‌رسانی وظیفه سازمان امور عشایر نیست ولی به خاطر عمق محرومیتی که این مناطق وجود دارد، این حوزه نیز تامین اعتبار می‌شود.

 وی اضافه کرد: به زودی محموله‌ای از علوفه‌ وارد کشور می‌شود که به محلات عشایری خراسان جنوبی هم اختصاص خواهد یافت.

رییس سازمان امور عشایر ایران گفت: بازخورد این سفرها برای ما خیلی مهم است و اگر مشکلی از عشایر حل نشود، به درد نمی‌خورد لذا سفرهای ما به روستاهای عشایری با نتایج بسیار خوب و به نفع عشایر خواهد بود.

وی اظهار داشت: کمک به صندوق‌های خرد زنان عشایری باید افزایش یابد تا موجب اشتغال بیشتر آنان شود و با معرفی آنان برای گرفتن تسهیلات ارزان‌قیمت بانکی بخشی از مشکلات‌شان مرتفع شود.

علایی مقدم افزود: پیشنهاد می‌شود در قالب تفاهم‌نامه‌ای برای تعدیل اثرات خشکسالی، سازمان امور عشایر ۱۰ میلیارد تومان با محوریت تامین آب و علوفه اعتبار اختصاص دهد و ۱۰ میلیارد تومان هم استانداری خراسان جنوبی بگذارد تا مشکلات عشایر استان تا حدی برطرف شود.

وی گفت: طرح بیمه رایگان تامین اجتماعی عشایر کشور نیز در دستور کار قرار دارد که سهم استان خراسان جنوبی محفوظ است.

مدیرکل امور عشایر خراسان جنوبی هم در این بازدید گفت: در بازدیدهایی که از محلات عشایری صورت گرفته، بارها تاکید شده که به وفور تسهیلات برای خرید نهاده‌های دامی وجود دارد تا عشایر بتوانید این چند ماه را با کمترین ضرر سپری کنند.

مهدی عصمتی‌پور افزود: اکیپ‌های شهرستانی و استانی مشخص شده است و از صبح فردا (دوشنبه) خرید تضمینی دام عشایر استان انجام خواهد شد، البته ما در استان مشکل زیرساختی داریم و فقط یک کشتارگاه برای این کار وجود دارد.

رییس سازمان امور عشایر ایران روز گذشته نیز به همراه نماینده مردم قاینات و زیرکوه در مجلس شورای اسلامی از روستاهای بخش‌آباد، فرخی و گرماب بخش مرکزی شهرستان قاینات بازدید کرد و همایش عشایری با حضور وی در روستای فرخی برگزار شد.

علائی مقدم با سفر به زیرکوه از محلات عشایری جان میرزا، چاه جمبلی، چاه دهنه، گزیخک، شیر مغز، بخش‌آباد، فرخی، گرماب، همت آباد و گزخت این شهرستان مرزی نیز بازدید کرد و با عشایر به گفت و گو پرداخت.

۱۵ هزار و ۶۷۶ خانوار عشایر معادل ۸۱ هزار نفر در خراسان جنوبی زندگی می‌کنند و ۸۰ درصد این جمعیت در مناطق مرزی استان شامل شهرستان‌های سربیشه، نهبندان، درمیان و زیرکوه مستقر هستند.

خراسان جنوبی با ۱۱ شهرستان و جمعیت کمتر از ۸۰۰ هزار نفر، چهارمین استان عشایری کشور است.

کد خبر 43597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =