اصلاح ساز و کارهای قانونی سبب افزایش ظرفیت صادراتی قم می شود

یکی از اعضای ارشد اتاق بازرگانی قم با ذکر برخی از پتانسیل ها و ظرفیت های استان قم در بخش های مختلف اقتصادی، گفت: با اصلاح ساز و کارهای موجود در بخش تولید و صادرات و تدوین مقررات حمایتی می توان حجم صادرات این استان را تا دو برابر افزایش داد.

ابوالفضل خاکی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز با بیان آنکه در حال حاضر نزدیک به ۲۰۰ نفر از تجار استان قم بیش از ۴۰ قلم از کالاهای تولیدی خود را به کشورهای مختلف جهان صادر می‌کنند، افزود: عمده محصولات تولیدی قم در منطقه به عراق، افغانستان و جمهوری های آسیای میانه صادر می شود.

وی وجود راههای مواصلاتی مهم و حیاتی از جمله دسترسی به راه آهن سراسری کشور و اتصال راههای شمال به جنوب و غرب به شرق و همچنین نزدیکی فرودگاه بین المللی امام را برخی از زیرساخت های موثر در روند توسعه صنعتی استان ذکر کرد و افزود: محصولات قم بخصوص در مواد غذایی تنوع زیادی دارد، ضمن آنکه بیشتر تمرکز صادرات این استان بر انواع «اِسنک‌ها» متمرکز است، این در حالی است که در کنار این محصولات؛ انواع کتب‌ علمی، فولاد، مواد پتروشیمی، چسب‌ و غیره به خارج از کشور صادر می‌شود.

رئیس اتاق بازرگانی قم در پاسخ به این سوال که کدام محصول استان بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص می‌دهد، اظهار داشت: مواد غذایی (اِسنک‌ها) حدود ده درصد از صادرات استان به ارزش ۲۰ میلیون دلار را به خود اختصاص داده‌اند. فولاد، مس، آلومینیوم و فرآورده های پتروشیمی نیز در رتبه‌های بعدی صادرات استان قرار دارند.

بازار صادرات فرش قم محدود شده است

وی با ابراز تأسف از کاهش حجم صادرات فرش دستباف ایران از جمله «فرش قم»، گفت: چند سالی است که این هنرصنعت ایران جایگاه خود را در بازارهای جهان از دست داده که این امر شامل فرش قم نیز شده است.

خاکی در خصوص میزان صادرات قم در سال گذشته تصریح کرد: همه گیری ویروس کرونا سال گذشته سبب شد صادرات کل کشور از جمله استان قم کاهش یابد که امیدواریم با اتخاذ تصمیمات صحیح و تعدیل هزینه های تمام شده تولید، بتوان امسال زمینه افزایش حجم صادرات را فراهم کرد.

رئیس اتاق بازرگانی قم در خصوص حجم صادرات این استان، اضافه کرد: کل حجم صادرات استان در سال ۹۹ حدود ۲۰۰ میلیون دلار بود که این میزان نسبت به مدت مشابه در سال ۹۸ با کاهش همراه بود.

وی به نمایندگی از صادرکنندگان استان قم از دستگاههای اجرایی خواست که با اختصاص تسهیلات با نرخ سود پایین زمینه پویایی هرچه بیشتر صادرات این استان را فراهم کنند.

خاکی در پایان پیش‌بینی کرد که اگر مشکلات پیش روی صادرکنندگان رفع شود، این توانایی وجود دارد که حجم صادرات استان قم تا دو برابر افزایش یابد.

کد خبر 43639

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =