شفافیت در عملکرد سامانه‌های بانکی سبب افزایش صادرات می شود

یک کارشناس حوزه اقتصاد با بیان آنکه با ایجاد شفافیت در عملکرد سامانه های بانکی می توان بستر لازم برای افزایش صادرات را فراهم کرد، گفت: با شفاف سازی علاوه بر پیشگیری از بروز فساد در نظام بانکی، می توان رونق صادرات و رفع تبعیض در این بخش را فراهم کرد.

محمدرضا مودودی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، چالش‌های متعدد موجود بر سر راه صادرات به کشورهای همسایه را برشمرد و افزود: در حال حاضر صادرکنندگان برای صدور کالا به کشورهای منطقه با چالش‌هایی زیادی مواجه هستند که شاید بتوان مسائل بانکی را یکی از مهمترین آنها، دانست.

این کارشناس حوزه اقتصاد، مناسبات مطلوب بانکی را اصلی‌ترین عامل در مبادله کالا با کشورهای منطقه و دیگر نقاط دنیا ذکر و تصریح کرد: این بخش مهمترین مسیر برای بازگرداندن پول حاصل از صادرات به داخل کشور است.

وی در خصوص چگونگی خدمات فنی و مهندسی قابل ارایه از سوی شرکت‌های ایرانی نیز گفت: موضوع صدور ضمانتنامه‌های فنی مهندسی برای مشارکت آسان شرکت‌های ایرانی در سطح منطقه نیز باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

امکانات لجستیکی برای حمل و نقل کالا وجود دارد

مودودی درباره امکان صدور کالا با بهره گیری از پتانسیل های داخلی بخصوص حمل و نقل جاده ای به کشورهای منطقه، اظهار داشت: هرچند امکانات لجستیکی مناسبی برای صدور کالا به کشورهای مختلف در کشور داریم اما باید توجه کرد گاهی هزینه‌های بالای حمل و نقل کالا آن هم به صورت یکسره، سبب می‌شود که صادرکنندگان برای تعدیل هزینه های خود، مجبور به جابه جایی بار در مرز با سیستم حمل و نقل کشور مقصد شوند.

سرپرست سابق سازمان توسعه تجارت ایران تأکید کرد: البته وضعیت امنیتی در کشورهای منطقه نیز در سطح مطلوبی قرار ندارد بنابر این رانندگان ایرانی ترجیح می‌دهند که بار را تنها تا مرزهای کشور مقصد حمل کنند.

مودودی در پاسخ به این پرسش که افزایش صرافی های مجاز به معامله در سامانه نیما چه تأثیری بر رونق صادرات دارد، بیان داشت: هر روندی که در روند صادرات موجب شفافیت و تسهیل فرآیند شود، قابل تقدیر است زیرا شفافیت در طولانی مدت سبب پویایی صادرات می‌شود.

وی اظهار داشت: باید سامانه‌های مختلفی همچون «نیما» این موضوع را مشخص کنند که نحوه تخصیص ارز به صادرکنندگان چگونه است و فرایندی پیش‌بینی شود که تمام صادرکنندگان از طریق آن بتوانند ارز مورد نیاز خود را تأمین کنند و در این مسیر تبعیض وجود نداشته نباشد.

کد خبر 43797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 7 =