توسعه تجارت بین‌الملل عامل رونق اقتصادی

عضو اتاق بازرگانی اراک، با بیان آنکه امروزه تجارت بین الملل بیش از گذشته مورد توجه جامعه جهانی قرار دارد، گفت: باید هدف اصلی از توسعه مراودات بین‌المللی در کشور افزایش رونق و رشد اقتصادی باشد بنابراین دولت باید با تسهیل قوانین و مقررات، بستر لازم را برای تحقق آن فراهم آورد.

منوچهر توسطی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بر لزوم ضرورت اصلاح و یکپارچگی سیاست خارجی کشور تاکید کرد و افزود: عملی شدن این موضوع از عوامل مهم در پویایی صادرات است و به طور قطع افزایش ارتباط با بازار کشورهای دیگر بدون توجه به سیاست‌ خارجی درست امکان‌پذیر نیست که البته موفقیت این امر منوط به بهره گیری مناسب از نقش کارشناسی و دقیق سفارتخانه‌ها در امور اقتصادی است.

وی که در خصوص توانمندی های اقتصادی سفارتخانه ها سخن می گفت، ادامه داد: رایزن‌های اقتصادی ایران در کشورهای دیگر به طور عمده کارآمدی بالایی ندارند که این موضوع یا ناشی از فضای سیاسی حاکم بر روابط دو کشور است و یا این افراد اساساً از شرایط نامناسب اقتصادی کشور خبر ندارند.

وی ادامه داد: این در حالیست که سفارتخانه‌های چین، آمریکا تا اروپا و حتی کشورهای مسلمان براساس شرایط بومی هر جامعه، بازارسازی کرده‌اند تا جایی‌که حتی سوغات کشورهای مسلمانی مانند عربستان توسط چینی‌ها تولید می‌شود، با اینکه اساساً چین یکی از کشورهای ایدئولوژیک با تفکرات کمونیستی است.

توسطی با اشاره به نقش مهم سیاست در توسعه اقتصادی، بیان کرد: رایزن‌های اقتصادی و در معنای عام سفارتخانه‌ها باید حامی تجار و بازرگانان کشور باشند و راه‌های جدیدی برای فعالیت اقتصادی در کشور مقصد طراحی کنند. به عبارت دیگر، سفارتخانه‌ها باید در اقتصاد و بازار کشورهای مقصد، تحقیق بنیادی انجام دهند و نیازها و چالش‌های آنها را به خوبی احصاء کنند.

وی افزود: این روند دقیقاً کاری است که چینی‌ها انجام داده‌اند و به همین دلیل توانسته‌اند تا این حد در بازار جهانی ایفای نقش کنند.

این اقتصاددان ایجاد رفاه عمومی و پویایی اقتصادی را مهمترین اصل در روابط مالی با بازارهای جهانی دانست و تأکید کرد: پویایی کشور در صادرات، ضامن رفاه عمومی و افزایش درآمد مردم از طریق رونق تولید و اشتغالزایی است؛ به همین دلیل باید مراودات بین‌المللی را مبنای سیاست اصلی کشور براساس پیشرفت توسعه اقتصادی قرار داد زیرا دیگر موضوعات متأثر از آن است.

کد خبر 43799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =