رعایت استانداردهای جهانی بستر افزایش صادرات را فراهم می کند

عضو اتاق بازرگانی قزوین رعایت استانداردهای ضروری را در تولید تمام محصولات ضروری دانست و گفت: دلیلی که اتحادیه اروپا توانسته محصولات خود را به راحتی در تمام بازارهای جهان عرضه و صادر کند، رعایت تمام الزامات اساسی تعریف شده در بخش سلامتی و ایمنی مصرف کننده و همچنین مسائل زیست محیطی است.

سعید حلاج یوسف‌زادگان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز از رعایت انواع استانداردها در تولید محصولات ایرانی خبر داد و افزود: با وجودی که مراحل دریافت مهر استاندارد برای تولیدات ایرانی بسیار سختگیرانه است به طوری که این محصولات کیفیتی برتر نسبت به نمونه‌های مشابه کشورهای همسایه دارند اما چون این نشان ها تاکنون نتوانسته سلیقه مشتریان و نیاز آنها را برطرف نماید، قادر نبوده در بازار رقابت هم موفق عمل کند.

وی با بیان اینکه رعایت استاندارد باید متناسب با سلیقه و ذائقه مشتریان مختلف باشد، تصریح کرد: امروزه پارامترهای استاندارد با گذشته بسیار تغییر کرده به طوری که نمی‌توان تنها با رعایت استانداردهای آزمایشگاهی، محصولی صنعتی را به صورت انبوه تولید و روانه بازارهای داخلی و خارجی کرد.

وی در خصوص توسعه بازار صادراتی اتحادیه اروپا، ادامه داد: نگاه این اتحادیه نسبت به رعایت استانداردهای مختلف، مشتری مداری است و به همین دلیل محصولات اروپایی به راحتی در دیگر بازارهای جهانی نفوذ می‌کنند.

یوسف‌زادگان با بیان اینکه آنها ذائقه مشتری و مسائل زیست‌محیطی را نیز ملاک استانداردسازی قرار داده‌اند، تصریح کرد: پس نمی‌توان در بازارهای جهانی که استانداردهای اروپایی را پذیرفته‌اند و براساس آن کالا خرید و فروش می‌کنند، کالای ایرانی را با استانداردهای سختگیرانه داخلی و بدون رعایت پروتکل‌های اروپایی به فروش رساند.

وی یادآور شد: در سال‌های گذشته تولیدکنندگان و صنعتگران فشار زیادی روی سازمان استاندارد آوردند تا آیتم‌های خود را به روزرسانی کند، اما متأسفانه نتوانستند در این زمینه موفقیتی بدست آورند. البته بدون مجوز این سازمان نمی‌توان کالایی را در گمرک که حتی استانداردهای اروپایی را رعایت کرده باشد، صادر کرد.

وی بیان کرد: متاسفانه هزینه این دوگانگی بر تولیدکننده و صادرکنننده وارد شده و فشار زیادی را بر آنها تحمیل کرده است.

این صادرکننده تاکید کرد: محصولات شرکت‌های ایرانی می‌توانند به سهولت استانداردهای اروپایی را رعایت و به حضور در بازارهای جهانی فکر کنند اما متأسفانه در این مسیر دست‌انداز بزرگی به نام استانداردهای داخلی وجود دارد که به هیچ وجه در بازارهای جهانی ملاک و معیاری محسوب نمی‌شوند، چرا که تطابقی با ذائقه مشتری آن بازارها ندارند.

حلاج یوسف‌زادگان از دستگاههای اجرایی از جمله نظام بانکی خواست با اتخاذ تدابیر و تسهیلات لازم زمینه تسریع در تولید و صادرات و در نهایت تقویت رشد و توسعه اقتصادی کشور را در منطقه و دنیا فراهم کنند.

کد خبر 43886

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =