اقتصاد کشور تنها از راه اشتراک داشته‌ها با کشورهای مکمل پویا می شود

نماینده سابق مجلس‌ شورای‌اسلامی گفت: اشتراک داشته‌ها با کشورهایی که به لحاظ اقتصادی دچار چالش‌ هستند اما می‌توانند به عنوان مکمل ما نقش‌آفرینی کنند، یکی از راه‌های مناسب برون‌رفت از شرایط فعلی اقتصادی کشور است زیرا این اقدام می تواند این بخش را پویاتر کند.

موید حسینی‌صدر روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، افزایش نقش آفرینی در بازارهای جهانی را از دیگر دستاوردهای به اشتراک گذاشتن داشته‌های خود با دیگر کشورهای دنیا عنوان کرد و افزود: امروزه بسیاری از شرکت‌های ورشکسته جهان، در اقدامی منطقی با یکدیگر ادغام و شرکتی موفق و کارآمد ایجاد می‌کنند و ضمن جبران خسارات‌ وارد شده، به سوددهی بالایی نیز دست می‌ یابند.

وی با بیان آنکه در حال حاضر می توانیم برای خروج از شرایط نامناسب اقتصادی بخشی از امکانات دارای بازدهی پایین تر خود را با کشور ایتالیا که با چالش اقتصادی مواجه است، به اشتراک بگذاریم، اظهار داشت: ایتالیا کشوری است که اکنون در بسیاری از صنایع از جمله خودروسازی و پتروشیمی به مواد اولیه باکیفیت نیاز دارد و ما نیز به تجربه آنها نیاز داریم، بنابراین با اشتراک گذاشتن داشته‌های خود با این کشور  و بهره گیری از تجارب و فناوری آن کشور، صنعت خودروسازی خود را متحول‌ کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه تولید محصول مشترک به معنای کپی کاری نیست، ادامه داد: امروزه خودروسازی ما اصلاً فضای رقابتی ندارد و دو خودروساز بزرگ کشور کاملاً در فضایی انحصاری محصولات خود را تولید و عرضه می‌کنند؛ این در حالی‌است که تولید مشترک با خودروسازان ایتالیا هم سطح کیفی صنعت خودروی کشور را ارتقاء می‌دهد و هم محصولات ایرانی قدرت رقابت در بازارهای منطقه را بدست می آورند.

حسینی‌صدر تأکید کرد: تداوم روابط در درازمدت و حفظ منافع مشترک، به طور قطع پیامدها و دستاوردهای جانبی دیگری مانند افزایش سهم تولیدات ایران در بازارهای جهانی را هم در پی خواهد داشت.

این استاد دانشگاه یادآور شد: ایران در صنایع پتروشیمی و تولید محصولاتی مانند متانول ظرفیت بی‌نظیری دارد و این ظرفیت بسیار بیشتر از نیازهای داخل است؛ براین اساس می‌توان با کمی تکامل در تولید این مواد، محصولات دیگری مانند انواع رزین‌ها، آمین‌ها و چسب‌ها را تولید و به صورت هدفمند به بازار کشورهایی از جمله ایتالیا صادر و آن ها را تحت‌ تأثیر قرار داد.

وی در پایان تاکید کرد: علاوه بر این حوزه‌ها می‌توان در بخش های دیگر از جمله فرش، پسته، زعفران و .... با کشورهای دیگر که خلاء این محصولات را دارند، وارد مذاکره و انعقاد قرارداد شد.

کد خبر 43887

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 6 =