عملکرد صرافی های فعال در کشور باید به روز شود

عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: تنها به صرف افزایش تعداد صرافی های مجاز به معامله در سامانه نیما نمی‌توان اعتماد صادرکنندگان را به استفاده از امکانات آنها جلب کرد بلکه صرافی ها باید ضمن بهره گیری از فناوری های نوین مورد نیاز این نوع فعالیت، روش های کاری خود را نیز به روز کنند.

شهاب جوانمردی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز درباره تاثیر افزایش صرافی های مجاز به معامله در سامانه نیما، ادامه داد: اگر صرافی های جدید فعالیت مشابه آنچه امروز صورت می‌گیرد را بخواهند انجام دهند، نمی‌توان این اتفاق را یک حرکت روبه جلو دانست زیرا یکی از وظایف اصلی این صنف در وهله نخست ایجاد اعتماد برای کسانی است که معاملات ارزی انجام می‌دهند.

وی گفت: قاعده بازار ارز این است که صرافی های جدید نمی‌توانند در مدت کوتاهی زمینه اعتماد برای مشتریان را ایجاد کنند، مگر آنکه این دست از صرافی ها با ارائه خدمات مدرن و بر بستر الکترونیک، نوع جدیدی از خدمات را به متقاضیان ارائه دهند.

وی در ادامه برخی از چالش های موجود در بخش های مختلف صادرات کشور را برشمرد و افزود: متاسفانه صادرکنندگان در حال حاضر با یک چرخه معیوب از اعمال مقررات و بخشنامه ها دست و پاگیر اداری مواجه هستند که همین نارسایی ها باعث کندی کار آنها در ارتباط با کشورهای مختلف از جمله منطقه خاورمیانه شده است.

این کارشناس حوزه اقتصاد اظهار داشت: وقتی قوانین و مقررات متعدد و عمدتاً دست و پاگیر اداری در مقابل یک صادرکننده قرار می‌گیرد، نمی‌توان از او انتظار داشت که برای انجام یک فرآیند طولانی مدت صادراتی برنامه ریزی و هدف گذاری کند، زیرا به طور قطع بخاطر وجود دستگاهها و مقررات متنوع اداری در روند انجام کار، صادرکننده با مانع برخورد خواهد کرد و مراحل انجام کار خیلی طولانی خواهد شد.

این عضو هیأت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با اشاره به تشدید مشکلات ناشی از افزایش تحریم‌ها و مسائل مالی، درباره تبعات نامطلوب این امر بر بخش صادرات، گفت: عدم ارتباط مالی با نظام بانکی جهان در حال حاضر انجام امور را به جایی رسانده که علاوه بر افزایش هزینه‌ها، توسعه صادرات را نیز با ریسک مواجه کرده است.

جوانمردی در ادامه این گفت و گو و در مواجهه با پرسشی در خصوص نارسایی های مربوط به رفع تعهدات ارزی صادرکنندگان نیز اظهار داشت: مشکلات عدیده ای که در سال گذشته برای صادرکنندگان پیش آمده بود تا حد قابل قبولی رفع شده و به نظر می‌رسد فعالان این عرصه در ماه‌های اخیر با مشکلات کمتری برای بازگرداندن ارز حاصل از صادرات مواجه هستند.

کد خبر 43900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =