چندگانگی سیاست خارجی، عامل تشدید مشکلات اقتصادی است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان مرکزی نقش سیاست خارجی را در پویایی اقتصاد کشور بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت: در مقابل چندگانگی در جهت‌گیری سیاست خارجی، ما را از حضور در بازارهای جهان بیشتر محروم خواهد کرد.

منوچهر توسطی روز دوشنبه در گفت و گو با اگزیم نیوز با بیان اینکه اقتصاد هر کشوری بیان‌کننده میزان قدرت آن کشور در دنیاست، افزود: امروز قدرتمندترین کشورهای دنیا آنهایی هستند که پویاترین اقتصاد را به لحاظ تولید با کیفیت و حجم صادرات در اختیار دارند.

وی اظهار داشت: با توجه به شرایط و مناسبات قدرت های بزرگ در جهان با یکدیگر، ایران نیز برای تقویت جایگاه خود در دنیا باید سیاست‌های کلان خود را بر مبنای افزایش رفاه، اشتغالزیی، رونق تولید و اقتصاد طراحی و بر دو محور تولید داخل و بازار (بازار داخلی و بین‌المللی) متمرکز کند.

توسطی بر لزوم حضور پررنگ ایران در بازارهای جهانی تاکید کرد و ادامه داد: با توجه به محدودیت‌های اعمال‌شده در ساختار سیاست بین‌الملل ایران، نگاه به بازارهای همسایه یک اصل است اما باید توجه کرد که تنها با اتکا به بازارهای منطقه نمی‌توان به موفقیت چشمگیری در بخش اقتصاد و تولید کشور رسید.

این اقتصاددان با اشاره به اینکه همه دنیا می‌توانند با صادرات تولیدات خود بخشی از بازار ایران را در اختیار بگیرند، اظهار داشت: چندگانگی در جهت‌گیری سیاست خارجی، ما را از حضور در بازارهای جهانی محروم کرده و از سوی دیگر تحریم‌ها نیز فشار جدی به اقتصاد کشور وارد می‌کند به طوری که عملاً بخش‌های تولیدی و اشتغالزا مختل شده‌اند؛ به همین دلیل برای خروج از این بن بست باید تدابیر جدیدی اتخاذ کنیم.

توسطی تصریح کرد: برجام اتفاق بزرگی در روابط بین‌الملل بود و می‌توانست بازارهای جهانی را به سمت محصولات ایرانی باز کند و این موضوع قابل کتمان نیست اما دلیل مخالفت با آن تنها نوعی غرض‌ورزی سیاسی است که از چندگانگی سیاست‌ در کشور نشأت می‌گیرد، وگرنه همه می‌دانند برقراری ارتباط با کشورهای توسعه‌یافته تا چه میزان می‌تواند نقش ایران را در بازارهای جهانی تقویت و پررنگ کند.

وی خاطرنشان کرد: مبنای سیاست‌گذاری‌ها در اقتصاد باید فارغ از جناح‌بندی‌های سیاسی، حزبی و برپایه تقویت رفاه عمومی، رونق تولید و در نهایت پویایی اقتصادی باشد.

عضو اتاق بازرگانی استان مرکزی تاکید کرد: مهمترین راهبرد اساسی و واقع‌بینانه برای حل و فصل مشکلات اقتصادی کشور، تقویت همه‌جانبه تعاملات اقتصادی با سایر کشورهای دنیاست.

وی با تاکید بر اهمیت و نقش ارتقا سطح روابط بین‌المللی در بهبود وضعیت کشور گفت: برقراری و گسترش تعاملات با کشورهایی که حاضر به برقراری روابط خوب در قالب سرمایه گذاری، خرید و انتقال تکنولوژی و تبادل گردشگر با ایران باشند تاثیر بسزایی در بهبود وضعیت اقتصادی کشور خواهد گذاشت.

کد خبر 43932

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =