تنش‌زدایی در روابط دیپلماتیک زیربنای توسعه صادراتی است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان خراسان جنوبی، با بیان آنکه با کاهش اختلافات موجود میان ایران و برخی از کشورهای دنیا و منطقه می توان شرایط اقتصادی کشور را بهبود بخشید، گفت: با حل اختلاف دیدگاهها در امور سیاسی و تقویت روابط دیپلماتیک همچنین می توان زمینه توسعه همکاری های اقتصادی، مراودات تجاری و صادراتی کشور را با دنیا بیش از پیش گسترش داد.

محسن احتشام روز سه شنبه با اشاره به اینکه تداوم حضور در بازارهای هدف، نیاز به ایجاد مزایای رقابتی و کیفیت برتر دارد، افزود: با تداوم روند کنونی و مشکلاتی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، هیچ تضمینی نیست که ایران بتواند بازارهای خود در منطقه را حفظ کند.

وی اظهار داشت: امروزه چین خود را به عنوان کارخانۀ جهان مطرح کرده و از آمریکا تا اروپا و حتی کشورهای اسلامی، بازار خود را گسترش داده و توانسته با دیدی وسیع نسبت به تجارت، مسیر توسعه را با بالاترین سرعت طی کند.

احتشام با بیان اینکه در ایران به لحاظ منابع طبیعی و پتانسیل های سرزمینی، غنای بسیاری وجود دارد، ادامه داد: از سوی دیگر ایران از لحاظ نیروی‌انسانی کارآمد و مدیر خلاق نیز کمبودی ندارد به طوری که با تکیه بر این منابع و رفع موانع دیپلماتیک می‌تواند محصولات تولیدی کشور را به بازارهای بیشتری در جهان عرضه کند.

وی با اشاره به اینکه حوزۀ صادرات میدان عمل است و نه سخنرانی، تصریح کرد: بعد از سال‌ها صادرات محصولات کشاورزی و فعالیت در صنعت چاپ و شوینده، فارغ از هر شعار و حرف پشت‌میزی، اذعان می‌کنم بدون رفع موانع دیپلماتیک و گسترش ارتباط با کشورهای جهان نمی‌توان در حوزه اقتصاد به دستاوردهای زیادی رسید.

احتشام در ادامه گفت: وقتی تاجری نتواند ۱۰۰ دلار را جابجا کند و موانع بانکی و محدودیت‌ها را پیش‌روی همۀ فعالیت‌های خود ببینید، چگونه می‌تواند در بازار حتی در کشورهای همسایه رقابت کند؟

وی با بیان اینکه رفع موانع سیاسی و تنش‌زدایی در روابط دیپلماتیک زیربنای توسعه اقتصادی و صادراتی کشور است، تاکید کرد: مسئولان باید توجه کنند که تنها با اتکا به بازار منطقه نه می‌توان رونق اقتصادی و تولیدی ایجاد و نه اقتصاد کشور را پویا کرد.

وی نقش ایجاد و تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز در بخش‌های گوناگون و فضای رقابتی در شرایط فعلی اقتصاد را با هدف افزایش مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد ضروری دانست و افزود: با برنامه‌ریزی و هماهنگی‌ های مختلف باید ریسک سرمایه‌گذاری را برای بخش خصوصی و تولیدکنندگان پایین آورد تا آنها بتوانند در فضای کنونی بهتر فعالیت کنند.

کد خبر 43933

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 6 =