محسن احتشام روز سه شنبه با اشاره به اینکه تداوم حضور در بازارهای هدف، نیاز به ایجاد مزایای رقابتی و کیفیت برتر دارد، افزود: با تداوم روند کنونی و مشکلاتی که در حوزه اقتصاد وجود دارد، هیچ تضمینی نیست که ایران بتواند بازارهای خود در منطقه را حفظ کند.
وی اظهار داشت: امروزه چین خود را به عنوان کارخانۀ جهان مطرح کرده و از آمریکا تا اروپا و حتی کشورهای اسلامی، بازار خود را گسترش داده و توانسته با دیدی وسیع نسبت به تجارت، مسیر توسعه را با بالاترین سرعت طی کند.
احتشام با بیان اینکه در ایران به لحاظ منابع طبیعی و پتانسیل های سرزمینی، غنای بسیاری وجود دارد، ادامه داد: از سوی دیگر ایران از لحاظ نیرویانسانی کارآمد و مدیر خلاق نیز کمبودی ندارد به طوری که با تکیه بر این منابع و رفع موانع دیپلماتیک میتواند محصولات تولیدی کشور را به بازارهای بیشتری در جهان عرضه کند.
وی با اشاره به اینکه حوزۀ صادرات میدان عمل است و نه سخنرانی، تصریح کرد: بعد از سالها صادرات محصولات کشاورزی و فعالیت در صنعت چاپ و شوینده، فارغ از هر شعار و حرف پشتمیزی، اذعان میکنم بدون رفع موانع دیپلماتیک و گسترش ارتباط با کشورهای جهان نمیتوان در حوزه اقتصاد به دستاوردهای زیادی رسید.
احتشام در ادامه گفت: وقتی تاجری نتواند ۱۰۰ دلار را جابجا کند و موانع بانکی و محدودیتها را پیشروی همۀ فعالیتهای خود ببینید، چگونه میتواند در بازار حتی در کشورهای همسایه رقابت کند؟
وی با بیان اینکه رفع موانع سیاسی و تنشزدایی در روابط دیپلماتیک زیربنای توسعه اقتصادی و صادراتی کشور است، تاکید کرد: مسئولان باید توجه کنند که تنها با اتکا به بازار منطقه نه میتوان رونق اقتصادی و تولیدی ایجاد و نه اقتصاد کشور را پویا کرد.
وی نقش ایجاد و تکمیل زیرساختهای مورد نیاز در بخشهای گوناگون و فضای رقابتی در شرایط فعلی اقتصاد را با هدف افزایش مشارکت بخش خصوصی در اقتصاد ضروری دانست و افزود: با برنامهریزی و هماهنگی های مختلف باید ریسک سرمایهگذاری را برای بخش خصوصی و تولیدکنندگان پایین آورد تا آنها بتوانند در فضای کنونی بهتر فعالیت کنند.
نظر شما