عمده حمایت از بخش تولید در پایتخت متمرکز شده است

عضو اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان آذربایجانغربی گسترش دایره حمایت از تولیدکنندگان در سراسر کشور را ضروری دانست و گفت: عمده حمایت‌های پولی و مالی در پایتخت متمرکز شده‌ به طوری که عملاً تولیدکننده شهرستانی، تنها و بدون‌حامی باقی مانده است.

محمدرضا رستمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز بخشی از مشکلات موجود در بخش های مختلف اقتصادی از جمله تولید را برشمرد و افزود: امروزه واحدهای صنفی و تولیدی فعال در دیگر شهرها با شرایط بسیار سختی درگیر و مواجه هستند زیرا عمده امکانات و حمایت‌ها در مرکز کشور و مراکز استان های بزرگ متمرکز شده است.

وی ادامه داد: با وجودی که برخی دیگر از استان‌ها و مناطق کشور نیز جدا از تنوع اقلیمی دارای پتانسیل های متنوع طبیعی، معدنی، انسانی و در مجموع ظرفیت‌های تولیدی گوناگونی هستند اما بخاطر تمرکز عمده حمایت‌های پولی و مالی و وجود دیگر زیرساخت ها، عملاً تولیدکننده شهرستانی برای تولید با معضلات و نارسایی های زیادی مواجه است.

رستمی با بیان آنکه عدم‌ثبات تعرفه‌های گمرکی یکی دیگر از مشکلات و موانع تولید است، اظهار داشت: دو نرخی بودن ارز و بی‌ثباتی آیین‌‎نامه‌ها و بخشنامه‌های گمرکی، سبب شده که تولیدکننده با قیمتی بسیار بالاتر از حد استاندارد، مواد اولیه را وارد کند که همین موضوع سبب افزایش قیمت تمام‌شده محصول تولیدی و در نتیجه از بین رفتن توان رقابتی کالای ایرانی در بازار منطقه شده است.

این تولیدکننده درباره ضرورت حمایت دولت از بخش تولید، تصریح کرد: حمایت‌های متنوع دولت ترکیه از تولیدکنندگان سبب شده که تولیدات آن کشور حدود 20 درصد پایین‌تر از نمونه‌های مشابه ایرانی به بازار عرضه شود که همین امر توان رقابت را دشوار کرده به طوری که نمی‌گذارد تولیدکننده ایرانی بازار تجارت خود را در منطقه گسترش دهد.

رستمی یادآور شد: عدم‌حمایت جدی و هدفمند دولت از تولیدکنندگان و صادرکنندگان از سویی و اعطای یارانه به تولیدکنندگان ترکیه از سوی دولتشان، عملاً کالای ایرانی را وارد رقابتی ناعادلانه و غیرمنصفانه در بازار منطقه کرده که این موضوع به طور مستقیم روی میزان تولید و به تبع آن افزایش نرخ بیکاری نیز اثر منفی گذاشته و می‌گذارد.

عضو اتاق بازرگانی استان آذربایجانغربی در پایان تاکید کرد: حمایت از تولیدکنندگان از سوی دولت و مردم موجب رونق و پویایی بازار، فعال شدن هرچه بیشتر چرخ صنعت، خودکفایی و ایجاد انگیزه سازنده در تولیدکنندگان و صنعتگران در ارائه کالا و خدمات بهتر خواهد شد. حمایت از بخش تولید جدا از افزایش فرصت های شغلی و تنوع در آن، امکان بهبود کسب‌وکار در جامعه را نیز فراهم می‌کند.

کد خبر 44037

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =