عمده‌ترین صادرات کالایی ایران به اوراسیا

میوه‌های خوراکی، سبزیجات و نباتات، مواد پلاستیکی، آهن، چدن و فولاد و فرآورده‌های میوه و سبزی مهم‌ترین اقلام صادراتی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲ ماهه نخست امسال بوده‌اند.

به گزارش خبرنگار اگزیم‌نیوز، ارزش صادرات ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۰ برابر با ۱۸۰.۲ میلیون دلار بوده که این رقم ۶۶.۳ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد نشان می‌دهد.

در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه سال قبل، صادرات کالایی ایران به همه طرف ‌های تجاری اوراسیا افزایش و در مقابل واردات(باستثنای بلاروس)، کاهش داشته است.

در این مدت، تراز تجاری ایران با همه کشورهای اوراسیا به جز روسیه، به نفع ایران، مثبت بوده ضمن اینکه کسری تراز تجاری با روسیه نیز در مقایسه با مدت مشابه سال ۱۳۹۹، کاهش یافته است. در مجموع برآیند تحولات مزبور منجر به بهبود ۹۱.۹ درصدی کسری تراز تجاری ایران با کشورهای اوراسیا طی دو ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ شده است.

صادرات ۷۰ میلیون دلاری میوه‌های خوراکی

ایران در ۶۲ روز نخست امسال ۷۰ میلیون دلار میوه به کشورهای اوراسیا صادر کرده این رقم ۴۱.۲ درصد از مدت زمان مشابه سال قبل بیشتر است.

در بین میوه‌ها، پسته با پوست تازه و سیب تازه بیشتر از سایر میوه‌ها با رشد مواجه بوده‌اند به نحوی که ۱۱.۸ درصد از صادرات میوه ایران به این کشورها متعلق به پسته با پوست تازه بوده است.

همچنین سیب تازه سهم ۸.۶ درصدی از میزان صادرات ۷۰ میلیون دلاری میوه در ۲ ماهه نخست امسال را در اختیار داشته است.

رشد ۱۳.۸ درصدی صادرات سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیر خاکی خوراکی

ایران در ماه‌های فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال ۲۳ میلیون دلار سبزیجات، نباتات، ریشه و غده‌های زیر خاکی خوراکی به کشورهای اوراسیا صادرات داشته است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۳.۸ درصد افزایش یافته است.

از این رقم سهم فلفل فرنگی ۴.۳ درصد و سهم گوچه فرنگی ۳.۴ درصد بوده است.

جزییات صادرات مواد پلاستیکی

صادرات مواد پلاستیکی ایران به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا در مدت زمان مورد گزارش، حدود ۲۱ میلیون دلار بوده که ۱۲.۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال ۱۳۹۹ رشد را به ثبت رسانده است.

براساس آمارهای گمرک ایران، از این رقم ۷.۱ درصد متعلق به پلی استیرن غیرقابل انبساط معمولی و ۱.۸ درصد نیز متعلق به پلی استیرن غیرقابل انبساط مقاوم در برابر ضربه بوده است.

صادرات ۸ میلیون دلاری آهن، چدن و فولاد

همچنین در ۶۲ روز نخست ۱۴۰۰، ایران ۸ میلیون دلار آهن، چدن و فولاد به کشورهای عضو اوراسیا صادرات داشته است که این رقم ۴.۹ درصد بیشتر از سال گذشته است.

براین اساس سهم میله‌های آهنی یا فولادی از کل صادرات آهن، چدن و فولاد برابر با ۱.۹ درصد بوده است. همچنین سهم میلگرد کلاف با قطر کمتر از ۹ میلی متر از آهن یا فولاد نیز برابر با ۱.۱ درصد بوده است.

صادرات ۶ میلیون دلاری فرآورده‌های میوه و سبزیجات

ایران در ۲ ماهه نخست ۶ میلیون دلار فرآورده‌های میوه و سبزیجات را به کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا صادر کرده که این رقم ۳.۴ درصد از مدت مشابه سال گذشته بیشتر است.

سهم رب گوجه فرنگی از صادرات این بخش برابر با ۷.۱ درصد و سهم آب آناناس تغلیظ شده نیز برابر با ۰.۹ درصد بوده است.

عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران از اتحادیه اوراسیا

ایران همچنین در ۶۲ روز نخست امسال رقمی معادل ۲۰۱.۸ میلیون دلار کالا از کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا وارد کرده این رقم ۴۶.۱ درصد از مدت مشابه سال گذشته کمتر است.

آمارهای گمرک نشان می‌دهد که چربی‌ها و روغن‌های حیوانی یا نباتی؛ غلات؛ چوب و اشیا چوبی؛ رآکتورهای هسته‌ای و دیگ‌های بخار آب گرم و محصولات شیمیایی معدنی عمده‌ترین کالاهای وارداتی ایران از این کشورها طی ۲ ماهه نخست امسال بوده‌اند.

ایران طی این مدت ۸۹ میلیون دلار چربی‌ها و روغن‌های نباتی یا حیوانی را از این کشورها وارد کرده که این رقم ۴۴ درصد از پارسال بیشتر است.

روغن دانه آفتابگردان به تنهایی سهم ۴۴ درصدی از این گروه را به خود اختصاص داده است.

واردات ۵۷ میلیون دلاری غلات

ایران همچنین در این مدت ۵۷ میلیون دلار غلات وارد کرده است که این رقم ۲۸.۲ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش نشان می‌دهد.

سهم گندم از این رقم ۲۰.۸ درصد و سهم جو نیز ۴.۷ درصد بوده است.

رشد ۸.۱ درصدی واردات چوب و اشیا چوبی

کشورهای عضو اوراسیا در ۲ ماهه نخست امسال ۱۶ میلیون دلار چوب و اشیا چوبی به ایران صادر کرده‌اند. سهم چوب اره شده یا ناهمواری گرفته شده طی این مدت از کل واردات این بخش ۶.۶ درصد و سهم چوب اره شده لایه‌بری شده یا پوست کنده نیز ۰.۷ درصد بوده است.

واردات ۱۵ میلیون دلاری رآکتورهای هسته‌ای

ایران همچنین در این مدت ۱۵ میلیون دلار رآکتورهای هسته‌ای و دیگ‌های بخار آب گرم از این کشورها وارد کرده که این رقم ۷.۳ درصد بیشتر از مدت مشابه سال ۹۹ است.

سهم اجزا و قطعات رآکتوهای هسته ای از این رقم معادل ۱.۹ درصد و سهم ماشین‌آلات و دستگاه‌ها برای آماده کردن گوشت پرندگان یا پرندگان خانگی نیز معادل ۱.۴ درصد بوده است.

همچنین این کشورها در ۲ ماهه نخست ۱۴۰۰ رقمی معادل ۴ میلیون دلار محصولات شیمیایی معادن به ایران صادر کرده‌اند که این رقم ۲.۲ درصد نسبت به سال گذشته رشد را به ثبت رسانده است.

کد خبر 44098

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =