تنوع اقلیم، برگ برندۀ محصولات کشاورزی ایران در بازارهای جهانی است

عضو اتاق بازرگانی ،صنایع و معادن اراک با بیان اینکه تنوع اقلیم، محصولات کشاورزی ایران را به تولیداتی بی‌رقیب در جهان تبدیل کرده است، گفت: ایران به دلیل شرایط اقلیمی و خاک حاصلخیر پتانسیل خوبی برای کشت و برداشت محصولات متنوع کشاورزی دارد لذا می تواند صادرات سالانه تولیدات کشاورزی از جمله سیب، هندوانه، گوجه فرنگی، پسته و غیره را بیش از پیش به کشورهای دیگر افزایش دهد.

مجتبی جلالوندی روز دوشنبه با اشاره به ویژگی‌های منحصربفرد تولید انواع محصول کشاورزی در ایران، افزود: از آنجا که تولیدات کشاورزی ایران در طعم و تنوع، در جهان بی‌نظیر و غیرقابل‌ رقابت است می توان بر افزایش صدور محصولات این بخش به عنوان یکی از مهم‌ترین زمینه‌های صادرات کشور متمرکز شد.

وی با اشاره به شرایط جغرافیایی و آب و هوایی ایران و نقش آن در توسعه بخش کشاورزی، اظهار داشت: کشور پهناور ایران بلحاظ داشتن اقیلم‌های متنوع و منحصربفرد توان و پتانسیل بالایی در تولید محصولات کشاورزی دارد به طوری که قادر به تولید و عرضه مجموعه ای از محصولات گرمسیری تا سردسیری با بهترین کیفیت است که جدا از تامین نیاز بازارهای داخلی می تواند مازاد بر نیاز را به کشورهای منطقه و دیگر بازارهای جهان صادر کند.

جلالوندی با اشاره به موانع تولید و صادرات محصولات کشاورزی، عدم‌دسترسی به سموم و امکانات پیشرفته را از دیگر عوامل کاهش صادرات در این بخش ذکر و تصریح کرد: کاهش صادرات محصولات کشاورزی در زمینه‌های مختلف، هیچ ارتباطی به کیفیت کار کشاورزان و باغداران ندارد بلکه علت عمده آن ناشی از سیاست‌گذاری‌های اشتباه دستگاههای اجرایی است که باعث شده تولیدکننده به امکانات مورد نیاز دسترسی نداشته باشد و حتی نتواند از سموم مرغوب استفاده کند.

این صادرکننده یادآور شد: تحریم مانع ورود سموم و مواد بیولوژیک به کشور شده و این در حالیست که این مواد به طور عمده وارداتی هستند.

جلالوندی ادامه داد: در چنین شرایطی هیچ حمایتی از تولیدکننده و صادرکننده نمی‌شود در نتیجه فرد مجبور می‌شود از سموم و موادی که به طور قاچاق وارد شده‌، استفاده کند که این موضوع قیمت تمام‌شده محصول را بیش از پیش افزایش می دهد و این امر نیز عملا سبب کاهش چشمگیر توان رقابتی تولیدکنندگان و در نهایت صادرکنندگان می شود.

عضو اتاق بازرگانی اراک تصریح کرد: سیاست‌گذاری‌ها باید به نحوی باشد که تولیدکننده و صادرکننده در شرایط کنونی حداقل در تجارت با همسایگان دچار مشکل نشوند و بتوانند بخشی از فعالیت خود را در منطقه ادامه دهند.

کد خبر 44350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =