با درهای بسته نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی داشت

عضو اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ارومیه با بیان اینکه با درهای بسته نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی داشت، گفت: با روند کنونی و اکتفا به بازار داخلی قطعا به رشد اقتصادی مدنظر نخواهیم رسید، چون اساساً رقابتی وجود ندارد و تا رقابت نباشد، کشور رشد اقتصادی را تجربه نخواهد کرد.

قاسم کریمی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اگزیم نیوز، با اشاره به نقش و اهمیت صادرات در توسعه اقتصادی و دستیابی به رشد اقتصادی، افزود: مادامی که کشور نتواند در بخش صادرات رونق ایجاد کند، هرگز نخواهیم توانست در تولید به جهش دست پیدا کنیم.

وی فروش را مهمترین بخش تولید ذکر و تصریح کرد: کارخانه و واحدهای تولیدی و صنعتی اگر صادرات نداشته باشند، خیلی زود ورشکست و تعطیل خواهند شد، چرا که مهمترین بخش تولید، فروش و بهترین محل فروش نیز صادرات است که هم باعث ارزآوری و اشتغالزایی می‌شود و هم به عنوان مهمترین رکن رشد اقتصادی عمل می‌کند.

کریمی با بیان اینکه صادرات خون رگ‌های اقتصاد است، ادامه داد: به‌رغم اهمیتی که صادرات در اقتصاد کشور و درآمدهای ارزی دارد، متأسفانه در سال‌های اخیر به دلایل متعدد از جمله تحریم و البته سیاست‌گذاری‌های نادرست خاصه در تعهدات ارزی و نحوه تعامل سیستم بانکی با تجار و بازرگانان، صادرات هم مغفول مانده و هم امکان انجام آن کم شده است.

عضو اتاق بازرگانی ارومیه با بیان اینکه با روند کنونی و اکتفا به بازار داخلی نمی‌توان به رشد اقتصادی رسید، تصریح کرد: در شرایط فعلی رقابتی در کشور وجود ندارد و تا رقابت نباشد، کیفیت نیز بهبود پیدا نمی‌کند و در نتیجه جهش تولیدی که مدنظر مسئولان و فعالان اقتصادی است، رخ نخواهد داد.

کریمی یادآور شد: تمام مشکلی که در صنعت خودروسازی ایران وجود دارد، اعم از قیمت گزاف و کیفیت نازل، به دلیل همین انحصار در تولید و عدم‌رقابت محصولات با خودروهای خارجی است؛ این مشکلات در صنعت خودروسازی به دلیل اکتفا به بازار داخلی ایجاد شده است. بنابراین باید به این مقوله توجه کرد که با درهای بسته نمی‌توان انتظار رشد اقتصادی داشت.

وی بیان کرد: صادرات موتور محرکه اقتصاد بوده چرا که با رونق این بخش شاهد تحول اساسی در جهش تولید، ارزآوری، ایجاد اشتغال پایدار و درنهایت شکوفایی اقتصادی خواهیم بود.

کریمی ادامه داد: امروز ما بیش از هر زمان دیگری به حمایت همه‌جانبه از تولید و صادرات نیازمندیم چرا که حرکت و رونق بخش تولید و صادرات زمینه‌ساز رشد اقتصادی است.

وی اظهار داشت: رسیدگی به رفع تعهدات ارزی، تلاش برای هموار کردن توسعه صادرات غیرنفتی و حمایت واقعی از تجار، بازرگانان و جلوگیری از صدور بخشنامه‌های غیرکارشناسی در بخش صادرات از جمله مطالبات فعالان بخش خصوصی در حوزه صادرات است.

کد خبر 44451

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =