شیوه‌نامه مانع‌ زدایی از صادرات محصولات کشاورزی تدوین می‌شود

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور گفت: رعایت شرایط کشورهای مقصد از الزامات صادرات محصولات کشاورزی است و برای تسهیل و تسریع صادرات و رفع نگرانی‌های صادرکنندگان آن، شیوه‌نامه‌ای در حال تدوین است.

به گزارش اگزیم نیوز، مهدی قائمیان روز سه شنبه در جلسه با صادرکنندگان آستارا در فرمانداری این شهرستان افزود: شیوه نامه سهولت و تدوام صادرات، با بهره گیری از نظرها و تجارب صادرکنندگان تدوین می شود و بعد از تصویب در شورای عالی صادرات، اجرا خواهد شد و اطلاعات محل نگهداری و بسته بندی محصولات در گواهی بهداشتی آن درج و در قالب اسناد بین المللی به کشورهای مقصد ارسال خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت پایش بهداشتی محصولات کشاورزی در مراحل کاشت، داشت و برداشت، افزود: قرنطینه نباتی کشور از مهم ترین ارکان صادرات کشاورزی است و الزامات آن باید به درستی رعایت شود

وی بر برندسازی و ارتقای امنیت غذایی محصولات کشاورزی به منظور دستیابی به بازارهای جدید تاکید کرد و آستارا را از شهرهای مهم صادرات به کشورهای اوراسیا و حاشیه دریای خزر دانست.

معاون قرنطینه و بهداشت گیاهی سازمان حفظ نباتات کشور بر استقرار کلینیک های گیاه پزشکی در محل بسته بندی و انبار محصولات، جهت اعمال دقیق و کامل نظارت های بهداشتی تاکید کرد.

نماینده مردم آستارا در مجلس شورای اسلامی نیز در این جلسه گفت: تعداد کلینیک های گیاه پزشکی این شهرستان از ۲ به حدود هفت یا هشت کلینیک افزایش خواهد یافت و با توجه به حجم بالای صادرات محصولات کشاورزی باید نظارت ها تشدید شود.

غلامرضا مرحبا افزود: نگاه به صادرات از آستارا باید نگاه ملی باشد و هر محصول و کالای صادراتی نشانگر شان ایران در مجامع بین المللی است و باید در بسته بندی محصولات، ظرافت و دقت لازم اعمال شود.

وی اضافه کرد: در ماه های گذشته به دلیل حجم بالای صادرات، شاهد ترافیک کامیون ها در خیابان ها و کوچه های آستارا بودیم و برای ساخت تیرپارک و رفع این مشکل، با بخش خصوصی مذاکره شده است.

وی بیان کرد: ۱۰۰ درصد صادرات محصولات کشاورزی از مبدا آستارا از طریق ناوگان یخچال دار انجام می شود و برای توسعه زیرساخت و بسترهای تسهیل صادرات در شهرستان مرزی آستارا تلاش می کنیم.

در این جلسه صادرکنندگان و نماینده سردخانه داران محصولات کشاورزی، مشکلات و موانع کار خود را مطرح کرده و رفع موانع و تسهیل صادرات این قبیل تولیدات داخلی را خواستار شدند.

به گفته مسئولان استانی ۸۰ درصد صادرات گیلان از مرز آستارا انجام می گیرد و ۴۰ نوع محصول کشاورزی از این شهرستان به کشورهای حوزه اوراسیا و حاشیه دریای خزر صادر می شود.

شهرستان مرزی بندر آستارا با ۹۱ هزار نفر جمعیت در منتهی الیه غرب استان گیلان و همسایگی جمهوری آذربایجان واقع شده و با سه مرز زمینی، دریایی و ریلی از مبادی مهم تجارت و حمل و نقل خارجی است.

کد خبر 44676

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =